„Dobrze się znamy” - scenariusz zajęć dla przedszkolaków

Cele:
- integracja grupy,
- kształtowanie świadomości własnego ciała,
- aktywizacja fizyczna i muzyczna,
- doskonalenie poczucia rytmu,
- rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej,
- usprawnianie dłoni poprzez wykonywanie prac plastycznych,
- wyrabianie umiejętności współdziałania w grupie.
Przebieg zajęcia:
1. Powitanie śpiewem „Dzień dobry dzieci”. „Jak się masz?” - przekazywanie maskotki, wypowiadanie się dzieci na temat swojego samopoczucia.
2. Przywitaj się - zabawa ruchowa metodą W. Sherborne.
a. Powitanie różnymi częściami ciała według sygnałów nauczyciela,
b. Tunel - dzieci stają w rzędzie, przechodząc kolejno pod stworzonym tunelem,
c. Plecaki - zabawa w parach,
d. Skała - zabawa ruchowa w trójkach.
3. Kłębek wełny - rzucanie kłębka do kolejnych dzieci (tworzenie sieci pająka) „Lubię Cię za…….” - kolejne wypowiedzi dzieci.
4. „Kotki dwa” - zabawa muzyczna w parach.
5. „Gumoludki”- zabawa ruchowa, zmiana napięcia mięśniowego podczas tańca związana ze zmiana rytmu i tempa utworu.
6. Sztorm na morzu - zabawa przy muzyce z wykorzystaniem chusty animacyjnej.
7. Wyścigi konne.
Dzieci siedzą na dywanie w siadzie skrzyżnym, słuchają relacji nauczyciela z wyścigów konnych i wykonują wszystkie gesty za nauczycielem:
Konie podchodzą do startu /wolno, miarowo uderzają dłońmi o kolana, raz w lewe, raz w prawe/ jeden kuleje /jedno dziecko uderza niemiarowo/. Bomba w górę - bum! /dzieci wyraźnie wymawiają BUM! unosząc jedną dłoń w górę/. Poszły /bardzo szybko uderzają dłońmi o kolana raz w prawe, raz w lewe/, Zakręt w prawo / ostro przechylają się w prawo nie przestając uderzać w kolana/, zakręt w lewo /przechylają się w lewo/. Przeszkoda /wymawiając HOP! Udają przeskok przez płot (ręce ułożone jak w skoku do wody)/. Konie pędzą po moście /pięściami uderzają w piersi/, po wodzie /pięściami uderzają o napuszone policzki/, rów z wodą /wymawiają PLUM! uderzając dłońmi o podłogę/. Biegną dalej /cały czas szybko uderzając dłońmi o kolana/. Meta już blisko, kto będzie pierwszy? /dzieci uderzają coraz szybciej/. Meta!
8. Relaksacja.
Kłębuszek. Dzieci leżą swobodnie w najwygodniejszej dla siebie pozycji, tzn. na plecach, brzuchu, boku i słuchają muzyki. Na sygnał muzyczny zwijają się w kłębuszek, chowają głowę, podkurczają nogi, na których zaciskają ręce. Przez chwilę trwają w tej pozycji. Powrót pierwszej melodii oznacza powrót do leżenia w pozycji wyjściowej.
9. Podsumowanie zajęć, ocena przez dzieci.
Autor: Dorota Krystkowiak