„Dożynki” - scenariusz występu artystycznego przedszkolaków
Dożynki to święto urodzaju, czas zakończenia prac w polu, ogrodzie, sadzie; to czas radości, że wszystko udało się szczęśliwie zebrać. To święto chleba; to wielkie święto rolników, będące ukoronowaniem ich całorocznego trudu.
Cele:
- przybliżenie dzieciom obrzędu dożynkowego,
- wyróżnienie okresów zbiorów plonów i zakończenia prac w ogrodzie, sadzie, polu,
- budzenie szacunku do pracy rolników, chleba i innych płodów rolnych,
- promowanie zdrowej żywności,
- integracja całej społeczności przedszkolnej, rodziców,
Czynności przygotowawcze:
- omówienie w miesiącu wrześniu tematu związanego ze zbiorami warzyw, owoców, praca rolnika,
- zgromadzenie przez rodziców darów sadu, ogrodu i urządzenie wystawy
- przygotowanie programu artystycznego Święta Plonów
Przebieg uroczystości:
1. Przybycie uczestników uroczystości.
3. Przywitanie dzieci przez gospodarza dożynek.
4. Występ artystyczny grupy:
„Dożynkowe zaproszenie”
Nad wrześniowym, jasnym niebem
Zapachniało świeżym chlebem
Najwspanialszym darem lata
Najpiękniejszą wonią lata
Chcemy byście radzi byli
I nasz program zobaczyli
Patrzcie jakie piękne plony wydało nam lato
Podziękujmy wszystkim za to.
5. Piosenka do melodii „Ściernisko” Golec Orkiestra – tekst własny:
Pole, pole, łyse pole, ale mam już plan
Powolutku bez pośpiechu zaoram je sam.
Tu posieję, tam posieję – potem zbiorę plon
I przyjadę na dożynki tu, gdzie jest mój dom.
Ref.
Na Dożynki zabrać trzeba
Wieniec, ziarno, bochen chleba,
Aby potem móc świętować,
dobrze bawić się.
Pole, pole, złote pole – zbiorów nadszedł czas.
Żyto, jęczmień i pszenicę zbierze każdy z nas.
Ref.
Na Dożynki zabrać trzeba
Wieniec, ziarno, bochen chleba,
Aby potem móc świętować,
dobrze bawić się.
6. Piosenka na melodię krakowiaka i taniec:
- Dokąd jadą wozy?
- Do młyna za łąkę.
- A co wiozą w workach?
- Pszenicę na mąkę.
Młynarz mąkę miele, pięknie jak należy
Będą białe bulki, będzie chlebek świeży.
(dzieci tańczą układ krakowiaka do tej samej melodii)
7. Piosenka „Jak wiatrak pracuje” i pląs taneczny:
Stał wiatraczek na góreczce, śmigi wiatr obracał.
Kręcił śmigi na wyścigi, żwawo szła mu praca.
(dzieci ustawione w czwóreczki, podają sobie prawe dłonie, kręcą się wiatraczki w prawo)
Ref.
Tur, tur, tur, tur, tur - żwawo szła mu praca.
Dmuchał wietrzyk, dmuchał, dmuchał, bo mocy potrzeba.
Żeby z ziarna była mąka na pieczenie chleba.
(dzieci ustawione w czwóreczki, podają sobie lewe dłonie, kręcą się wiatraczki w lewo)
Ref.
Tur, tur, tur, tur, tur - na pieczenie chleba.
Młyn nad rzeką siadł w olszynie, a woda wesoło
Po tym młyńskim kole spływa i obraca koło.
(dzieci tworzą z czwóreczek – kółka i obracają się w prawo)
Ref.
Tur, tur, tur, tur, tur - i obraca koło.
Wiatr raz wieje, raz ustaje i wiatrak próżnuje.
Lepszy, lepszy już młyn wodny, bo zawsze pracuje
(dzieci tworzą z czwóreczek – kółka i obracają się w lewo)
Ref.
Tur, tur, tur, tur, tur - bo zawsze pracuje.
Prócz wodnego jest parowy, jest i elektryczny
Pełno w nich jest nowych maszyn i mocnych i ślicznych.