„Drzewa wokół nas” - scenariusz zajęć otwartych z rodzicami

Cele ogólne:
Rodzice:
- stworzenie rodzicom poprzez udział w zajęciach otwartych możliwości śledzenia postępów własnego dziecka w zakresie osiągania sprawności umysłowych, ruchowych, plastycznych i muzycznych;
- zapoznanie rodziców ze sposobami pracy n-la z ich dziećmi oraz relacjami na drodze nauczyciel – dzieci i odwrotnie;
- uczestnictwo rodziców w zabawach wraz ze swoimi dziećmi.
Dziecko (3- i 4-letnie):
- potrafi skupić uwagę na zajęciach w obecności swoich rodziców i rodziców innych dzieci;
- słucha i wykonuje polecenia n-la;
- zna podstawowe ustawienia (w kole, w rozsypce);
- wykonuje ćwiczenia fizyczne zgodnie z instrukcją n-la;
- wspólnie z rodzicami bierze udział w zabawie ruchowej;
- recytuje w grupie poznane na wcześniejszych zajęciach wiersze;
- śpiewa piosenkę i prezentuje ilustrację ruchową;
- potrafi zakwalifikować się do odpowiedniej grupy dzieci;
- potrafi pracować w grupie;
- posługuje się pędzlem, kredką, nakleja;
- zbiorowo wykonuje pracę plastyczną;
- wie jakie zwierzęta można spotkać blisko drzewa.
Dziecko (4-letnie):
- wie z jakich elementów składa się drzewo;
- wie czego potrzebuje drzewo, aby było zdrowe i duże;
- dzieli słowa na sylaby;
- układa sylwetę z pociętych elementów i nakleja;
- kreśli w liniaturze znaki literopodobne;
- indywidualnie recytuje wiersze o zwierzętach.
Dziecko uzdolnione (5- letnie):
- poznaje kształt liter D, d jak ‘drzewo’ i wykreśla je w tekście.
Formy pracy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Metody: słowna, oglądowa, ćwiczeń praktycznych, odtwarzania.
Pomoce:
- miniaturowy model drzewa;
- folia malarska, szary papier, krepa;
- dekoracja sali z drzewem na I planie;
- opaski żab i bocianów do piosenki;
- koszyczek;
- korony drzew z krepy dla rodziców;
- magnetofon i płyty CD;
- karty pracy stworzone przez n-la w 3 poziomach (przesyłki z lasu w kopertach).
Przebieg zajęć:
I. Część wstępna:
1. Zabawa ruchowa „Ćwicz na trawie tak jak ja” – dziecko wykonuje zestaw ćwiczeń i wypowiada rymowankę.
II. Część realizacyjna:
1. Spotkanie przy gazetce - dziecko wypowiada się nt. budowy drzewa.
2. Zabawa z udziałem rodziców „Chowamy się za drzewa” – dziecko reaguje na sygnały n-la, bawi się wspólnie z rodzicami, wie jak nazywa się miejsce gdzie jest dużo drzew.
3. Powtórne spotkanie przy gazetce – dziecko wypowiada się nt. tego, czego potrzebuje drzewo, aby było duże i zdrowe; dzieli słowa na sylaby.
4. Zabawa ruchowa „Zdrowe drzewa, chore drzewa” – dziecko obrazuje ruchem.
5. Zabawa „Jakie zwierzęta mieszkają blisko drzewa?” – dziecko wypowiada nazwy zwierząt i recytuje w grupie i indywidualnie poznane wiersze o zwierzątkach.
6. Śpiewanie piosenki „Żaby i bociany” – dziecko śpiewa, pokazuje ruchem wciela się w postać żaby lub bociana.
7. Podział na grupy - dziecko i rodzice losują fragmenty obrazków, siadają w wyznaczonym miejscu.
8. Zabawa plastyczna z udziałem rodziców (praca w grupach) – dziecko i rodzice malują pień drzewa, tworzą z krepy koronę, doklejają liście,; wybrane dzieci przyklejają fragmenty zwierząt tworząc całość sylwety; dzieci i rodzice integrują się, wspólnie się bawią.
9. Zabawa „Przesyłka z lasu” – praca przy stolikach na 3 poziomach
I poziom
- Połącz kropki i utwórz drzewo.
- Pokoloruj.
II poziom
- Rysuj na drzewie zielone szlaczki (znaki literopodobne).
- Pokoloruj.
III poziom