Dżdżownica - scenariusz zajęć dla dzieci 4- i 5-letnich

Wszystkie materiały w tej zakładce to teksty przesyłane przez osoby niezwiązane z Przedszkola.edu.pl. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za prezentowane treści.
Dżdżownica - scenariusz zajęć dla dzieci 4- i 5-letnich
3.5
6 ocen
Oceń
Drukuj

 

Temat:

  • Słuchanie wiersza B. Formy „Dżdżownica”, połączone z wykonaniem ćwiczenia graficznego „Dżdżownice i gąsienica”.

Cele:

  • Poznanie niektórych zwierząt żyjących w ogrodzie: pożytecznych i szkodników (4- i 5-latki).
  • Rozumienie pożytecznej roli dżdżownicy, pszczoły, biedronki, wróbla i kosa (4- i 5-latki).
  • Doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej i koordynacji wzrokowo- ruchowej (4- i 5-latki).
  • Globalne czytanie napisów: „dżdżownica”, „gąsienica”, „biedronka”, „kret”, „ślimak”, „pszczoła”, „wróbel”, „kos” (5-latki).
  • Budowanie zdań, liczenie słów tworzących zdanie (5-latki).
  • Porównywanie długości i wielkości zwierząt narysowanych w karcie pracy (5-latki).

Cele operacyjne:

  • 4- i 5-latki: Dziecko zna niektóre zwierzęta żyjące w ogrodzie.
  • 4- i 5-latki: Dziecko rozumie, że dżdżownica, pszczoła, biedronka, wróbel i kos pełnią w ogrodzie pożyteczną rolę.
  • 5-latki: Dziecko potrafi rysować po śladzie i w konturze.
  • 4-latki: Dziecko potrafi rysować w konturze.
  • 5-latki: Dziecko potrafi czytać globalnie napisy: „dżdżownica”, „gąsienica”, „biedronka”, „kret”, „ślimak”, „pszczoła”, „wróbel”, „kos”.
  • 5-latki: Dziecko potrafi budować zdania i liczyć w nich słowa.
  • 5-latki: Dziecko potrafi określić długość i wielkość zwierząt.

Metody:

  • słowne (rozmowa)
  • oglądowe (pokaz obrazków)
  • czynne (zadań stawianych dzieciom do wykonania)

Forma:

  • zbiorowa
  • indywidualna

Pomoce:

  • tekst wiersza „Dżdżownica”, obrazki zwierząt żyjących w ogrodzie, napisy do globalnego czytania, buźki nastrojów (wesoła, smutna), karty pracy, kredki, patyczki do liczenia słów.

 

Przebieg


1. Słuchanie wiersza „Dżdżownica”:
Drążę w ziemi korytarza, jestem bardzo pożyteczna.
Zjadam grzyby i próchnicę i pod ziemią sobie mieszkam.
Spulchniam glebę, wtedy woda wsiąkać łatwo do niej może.
Lecz nie lubię, kiedy mocno ciągle pada deszcz na dworze.
Elastyczne moje ciało z mięśni zbudowane całe.
Chociaż słyszę – jesteś brzydka, nie przejmuję się tym wcale.


2. Rozmowa na temat wiersza kierowana pytaniami nauczyciela:

  • Gdzie żyje dżdżownica?
  • Dlaczego dżdżownica jest pożyteczna?

(Dżdżownica zjada ziemię, drążąc w niej tunele, przez które przedostaje się do wnętrza ziemi powietrze i woda potrzebna do życia roślinom i zwierzętom, np. mrówkom, żukom).

3. Poznanie innych pożytecznych zwierząt, uświadomienie dzieciom, że są one sprzymierzeńcami ogrodnika:

  • Wróbel i kos – zjadają małe owady – szkodniki, które niszczą rośliny.
  • Biedronka – zjada mszyce, małe gąsienice.
  • Pszczoła – zapylają kwiaty roślin, dzięki temu z zapylonych kwiatów urosną rośliny, warzywa, owoce.

4. Poznanie szkodników ogrodu:

  • Gąsienica i ślimak zjadają liście roślin, niszczą je.
  • Kret wykopuje rośliny.

5. Globalne czytanie napisów: „dżdżownica”, „gąsienica”, „biedronka”, „kret”, „ślimak”, „pszczoła”, „wróbel”, „kos”.

6. Zabawa z elementem czworakowania „Idą dżdżownice”:

  • Na hasło: „Dżdżownice śpią w ziemi” – dzieci leżą swobodnie na brzuchu.
  • Na hasło: „Idą dżdżownice” – dzieci na czworakach poruszają się do przodu.

7. Klasyfikowanie obrazków ze zwierzętami na pożyteczne (buźka wesoła) i szkodniki (buźka smutna).

8. Zabawa rozgrzewająca ręce.

9. 4-latki:Ćwiczenie graficzne „Gąsienica i dżdżownica”.

Skomentuj

Skomentuj jako pierwszy!

Tagi