Dziecko z przedszkola nr 3 na scenie

Dziecko z przedszkola nr 3 na scenie

Zabawa w teatr należy do najbardziej lubianych przez dzieci z mojej grupy. Mając na uwadze to, jak wiele walorów posiadają formy sceniczne, które dla dziecka są początkiem prawdziwych, wewnętrznych przeżyć artystycznych, od wielu lat wykorzystuję je w swojej pracy z dziećmi.

Są to różnego rodzaju:

  • zabawy naśladowcze
  • zabawy tematyczne
  • zabawy z elementami dramy i pantomimy
  • inscenizowanie ruchem wierszy i piosenek
  • inscenizowanie bajek, opowiadań i baśni.


Dzieci bardzo lubią tego rodzaju zabawy. Umożliwiają im zaspokojenie potrzeby ruchu, przemawiają do wyobraźni, pozwalają wyrazić siebie, pomagają w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „ja”. Inscenizacje przygotowuję zwykle na podstawie obserwacji działań dzieci, ich zainteresowań i wybranej wspólnie literatury. Staram się pokazywać naszą pracę jak największej liczbie publiczności: babciom, dziadkom, mamom i tatusiom, dzieciom z przedszkola oraz zaproszonym kolegom starszym ze Szkoły Podstawowej nr 2. Najwięcej satysfakcji dzieciom i mnie sprawiło przygotowanie montażu słowno-muzycznego. W październiku 2006r. odważyliśmy się wziąć udział w „Powiatowym Przeglądzie Różnych Form Scenicznych Dzieci Przedszkolnych” zorganizowanym w ramach VI Festiwalu Kultury Powiatowej „Jesień w powiecie”, a w styczniu 2007r. w „VI Gminnym Przeglądzie Inscenizacji Bożonarodzeniowych”. Zajęliśmy I miejsce i nagrodę za najlepsze wrażenie artystyczne.

Każde przedstawienie poprzedzaliśmy szczegółowymi przygotowaniami. Była to doskonała okazja do zainteresowania rodziców życiem przedszkola, aby poczuli się naszymi partnerami. To właśnie z nimi ich pociechy przygotowywały się do przedstawienia, biorąc pod uwagę pomysły dzieci. Rodzice chętnie włączali się do pomocy w zdobywaniu niezbędnych strojów i rekwizytów. Gdy w końcu nadszedł oczekiwany dzień występu, wszyscy byli bardzo podekscytowani. Nie odbyło się bez tremy i zastanawiania jak przyjmie nas widownia. Dzieci z ogromnym przejęciem wychodziły na scenę i odgrywały swoje role. Gorącymi brawami widzowie wyrażali uznanie dla dzieci za trud, jaki włożyły w przygotowanie widowiska. Mali aktorzy byli bardzo zadowoleni, a rodzice dumni ze swoich pociech. Nasza radość była ogromna. Małymi krokami przygotowujemy się do III Gminnego Przeglądu Teatrzyków, który odbędzie się w kwietniu 2007r. Tym razem mali aktorzy zaprezentują przedstawienie pt.: „Czarownice z Łysej Góry”. Muszę podkreślić, że zabawy w teatr odgrywają wszechstronną rolę w rozwoju dzieci. Zbliżają je do piękna, są źródłem wielu wrażeń. Uczą sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami. Mój „Mały teatr” wyzwala u dzieci radość, umożliwia pokazanie się na tle grupy, otworzenia się. Dzieci nieśmiałe, mało aktywne, nabierają odwagi, pewności siebie aby stanąć przed publicznością i zagrać swoją rolę. W ten sposób uwalniają się od swoich wewnętrznych zahamowań. Uczą się kontroli nad swoim  zachowaniem, wyrażać swoje życzenia i pragnienia. Myślę, że jest to pierwszy mały stopień do rozwijania w nich poczucia odpowiedzialności za siebie i innych, tym bardziej iż staramy się aby wszystkie dzieci brały udział w rozmaitych przedstawieniach teatralnych.

Jest to zgodne z myślą przewodnią oddziaływań pedagogicznych naszego przedszkola: „Cicho było by w lesie, gdyby śpiewały tylko najzdolniejsze ptaki”. Dlatego zdecydowanie odrzucam w swojej pracy nad rozwijaniem różnych form teatralnych zasady:
to dziecko najlepsze, które umie najwięcej;
osiągamy sukcesy za wszelką cenę;

a przyjmuję zasadę:
każde dziecko jest dobre na miarę swoich możliwości;
i wspieram pełny indywidualny rozwój każdego dziecka.

Dzięki temu moja praca pedagogiczna poprzez zabawę w teatr sprzyja powstawaniu postaw altruistycznych i pro społecznych oraz wzmacnia wzajemne więzi w grupie, a także stwarza płaszczyznę do współpracy z rodzicami.

Autor: mgr Bogumiła Krówka

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi