Dzień dobry, dobranoc - konspekt zajęć w grupie 4-5 latków
Grupa: 4 i 5-latki
Temat: Dzień dobry, dobranoc
Cele ogólne:
- kształtowanie umiejętności współdziałania z nauczycielem i z kolegami z grupy,
- rozwijanie zainteresowania zjawiskami zachodzacymi w przyrodzie, związanymi z następstwem dnia i nocy.
Cele szczegółowe:
- rozumienie, że zawsze po nocy przychodzi dzień, po dniu noc itd. i że jest to zjawisko stałe,
- nazywanie czynności, które wykonuje zwykle dziecko w określonych porach dnia np. wstawanie, spanie, jedzenie i nazywanie posiłków spożywanych w ciągu dnia,
- posługiwanie sie pojęciami określającymi pory dnia: rano, południe, przed i popołudnie, wieczór, noc,
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat.
Metody: czynna, słowna, oglądowa.
Formy pracy: z cała grupą.
Pomoce dydaktyczne: tekst wiersza pt. Dzien dobry, dobranoc W. Badalskiej, sylweta słońca i księżyca na patyku, obrazki przedstawiające rożne czynności przedszkolaków w ciagu całego dnia, szarfy żółte i niebieskie, woreczki do zabawy ruchowej.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa integracyjna na powitanie: Witam dzieci, które... (np. mają dziś dobry nastrój, przyszły do przedszkola z mamą itp.)
2. Recytacja wiersza W. Badalskiej pt. Dzień dobry, dobranoc, z wykorzystaniem sylwet słońca i księżyca.
3. Rozmowa na temat wiersza.
4. Zabawa w kole "Jak to jest z dniem i nocą" z wykorzystaniem szarf niebieskich (dzień) i żółtych (noc), obrazująca dzieciom przemienność i stałe następstwo dnia i nocy (zabawa według pomysłu E. Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej).
5. Praca z obrazkami - nauczycielka zadaje dzieciom pytania np. Co robimy w nocy? Co robimy rano, po wstaniu z łóżka? Jak nazywa się posiłek, który zjadamy rano? Co się dzieje po śniadaniu?
Dzieci odpowiadają na pytania, kolejno wyszukują obrazki z czynnościami przedszkolaków wykonywanymi w omawianym czasie i umieszczają je na tablicy. Nauczyciel tak kieruje rozmową, aby pojawily sie nazwy czynności, pór dnia i posiłków.
6. Zabawa ruchowa "Skaczące gwiazdki" z elementem podskoku.
7. Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciach.
Autor: Wioletta Sobieraj