Dzień Dyni - sceniariusz zajęć dla 3-4 latków

Dzień Dyni - sceniariusz zajęć dla 3-4 latków
3.5
20 ocen
Oceń

Cele ogólne:
- promowanie zdrowego stylu życia;
- rozumienie potrzeby racjonalnego odżywiania się.

Cele szczegółowe:
- wie, jak wygląda dynia, określa jej kształt i kolor;
- zna i określi smaki niektórych warzyw dyniowatych (ogórek, arbuz, melon);
- zna wartości odżywcze dyni;
- chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych z wykorzystaniem dyni;
- doskonali sprawność plastyczno – techniczną.

Metody: słowna, oglądowa, praktycznego działania


Formy: zbiorowa, indywidualna

Pomoce: wiersz, dynie różnego kształtu, wielkości, koloru, krążki, wycięte obrazki dyni oraz liści, paski papieru, dynie, sizal, marker, płyta CD  z wybraną muzyką.

1. Dyniowe powitanie:

 

„Dyń, dyń dyń.  /2 x
Dziś jest święto dyń.
Jak to miło i wesoła
Obchodzić święto dyń”.
(na melodię ,,Dzwonki sań”)


2. Rozmowa kierowana w oparciu o wiersz „Wiersz o dyni” (autor nieznany).

Wiersz o dyni

Znacie dynię nasi mili
Nikt jej przecież nie pomyli
To warzywo dobrze znane
Przez dzieciaki uwielbiane
Dynia duże ma rozmiary
Jeden” włosek” nie do pary
Pomarańczowego jest koloru
Od poranka do wieczoru
Kształty dynia różne ma
Wie to każdy kto ją zna

Z dyni smaczne są przysmaki
Czy ktoś przepis poda jaki ?
Można z dyni zupę zrobić
Kluseczkami ją ozdobić.
Z dynią dobre są babeczki
Oraz świeże trzy bułeczki.

Dynia w occie, choć kwaskowa
Bardzo smaczna jest i zdrowa.
Sernik z dyni też utrzemy
Kiedy tylko tego chcemy.
Na śniadanie chleb dyniowy
To jedzenia przykład zdrowy.

Placki z dyni i racuchy
Już się cieszą nasze brzuchy.
Kiedy my to wszystko zjemy
Chyba jak już podrośniemy.
Jedzmy zatem wszyscy dynie

Bo jej sezon szybko minie!


Analiza treści wiersza, rozmowa kierowana, zwrócenie uwagi na walory odżywcze. Zachęcanie do prowadzenia zdrowego stylu życia.

3. Dyniowe zabawy ruchowe:

a) Dyniowy tor przeszkód – omijanie toru przeszkód wykonanego z dyń wg instrukcji nauczyciela.

b) Toczenie dyni - toczenie dyni po podłodze za pomocą krążków omijając slalomem przeszkody.

c) Podaj dynię - podawanie sobie dyni z rąk do rak wypowiadając przy tym swoje imię. Zmiana opcji podawania  - pod nogami, nad głową.


d) Segregowanie dyń wg wielkości, koloru, kształtu.


4. Dyniowa opaska – wykonywanie opaski na głowę. Dzieci doklejają liście do dyni, dorysowują jej oczy i buzię i doklejają na pasek papieru. Nauczyciel tworzy opaskę na głowę dla każdego dziecka.


5. Dyniowy taniec. Taniec z dynią do dowolnie wybranej piosenki.


6. Zabawa badawcza. Dziecko wyszukuje w czarodziejskim worku dynię. Wyjmuje ją i opowiada dzieciom jak ona wygląda. Nauczyciel pyta czy dzieci są ciekawe co dynia ma w środku. Rozkrojenie dyni. Wyżłobienie jej miąższu i pestek.


7. Burza mózgów - Co możemy zrobić z dyni? - wypowiedzi dzieci, nawiązywanie do wysłuchanego wcześniej wiersza.


8. Dyniowe upominki - dorysowywanie markerem dyniom oczu, ust, nosa, przyozdobienie sizalem. Wręczenie dyniowych upominków pozostałym grupom przedszkolnym.

Opracowała: Anna Abucka

Twoje uwagi i pomysły

Tagi