Dzień Jeża - scenariusz zajęć w przedszkolu
Cele ogólne:
• organizowanie w przedszkolu obchodów świąt nietypowych
• rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
• stwarzanie okazji do swobodnej i twórczej ekspresji
Cele szczegółowe:
Dziecko:
• słucha utwory literackie, potrafi wypowiedzieć się na ich temat
• poznaje ciekawostki na temat jeży
• potrafi przeliczać w zakresie 1-6
• uczestniczy w zabawach muzyczno - ruchowych
• rozwija kreatywność, poczucie estetyki podczas odzwierciedlenia w pracy plastycznej jeża
• doskonali umiejętność pracy grupowej i zespołowej
Metody pracy: słowna, oglądowa, czynna(aktywizująca)
Formy pracy: indywidualna, grupowa
Środki dydaktyczne: ilustracje z postaciami jeży, masa solna, koraliki, tacki papierowe, makaron,
Przebieg zajęć:
1. Powitanie „Iskierka przyjaźni”, „Wszyscy są, witam Was”
2. Zapoznanie z tematem zajęć. Rozwiązanie zagadki o jeżu:
Idę sobie leśną drogą,
czasem gniewnie tupnę nogą.
Kolce mam i wzdłuż i wszerz!
Kto ja jestem? To ja…
3. Wysłuchanie wiersza B. Formy „Jeż”
Czy ktoś wierzy, czy nie wierzy,
jestem sobie mały jeżyk.
Bardzo ostre igły moje ,
więc nikogo się nie boję.
Często w cieniu sobie siedzę,
jem szkodniki, spulchniam glebę.
Jeżyk bardzo dobrze słyszy,
w nocy umie łowić myszy.
Gdy nadciąga groźna zima,
smacznie w norce spać zaczynam.
Pod pierzyną z suchych liści
pewnie mi się lato przyśni.
4. Rozmowa na temat treści wysłuchanego utworu. Podanie dzieciom ciekawostek na temat jeży. Oglądanie książek, ilustracji prezentujących jeże.
5. Zabawa matematyczna: „Przeliczanie jeży”
6. Zabawa ruchowo - naśladowcza „Na dywanie siedzi jeż”.
Naśladowanie czynności zaproponowanych przez rówieśników:
Na dywanie siedzi jeż,
co on robi, to my też.
7. Zabawa z gazetami „Jeżyk”
Tupie jeżyk tup, tup, tup (trzy uderzenia ręką w gazetę)
Je jabłuszko chrup, chrup, chrup (szeleszczenie, zgniatanie)
Drzwiami cicho trzasnął (uderzają zwiniętą kartką o podłogę)
Po obiadku zasnął (prostują kartkę, kładą ją na podłogę i przykładają do niej buzie udając, że śpią).
8. Spotkanie z jeżem pigmejskim oraz jego właścicielem.
9. Praca plastyczna: „Jeż z masy solnej”. Dzieci formują z wcześniej przygotowanej masy solnej jeża, doczepiają mu kolce z makaronu, oczy i nos z koralików.
10. Wykonanie sesji zdjęciowej w „jeżykowej” fotobudce.
11. Podsumowanie zajęć. Nagrodzenie dzieci ciastkami : ”Jeżyki”
Autor: Maria Kuś