Dzień Kota - scenariusz dla dzieci 4-letnich

Cele ogólne:
- wyrabianie szacunku dla zwierząt;
- przekazywanie informacji na temat prawidłowej opieki nad kotkami;
- rozwijanie empatii - uwrażliwienie na potrzeby zwierząt;
- poznanie ciekawostek na temat świata kotów;
- rozwijanie aktywności twórczej: językowej, ruchowej, muzycznej;
- zorganizowanie w grupie obchodów świąt nietypowych - Światowy Dzień Kota w przedszkolu;
- integrowanie zespołu;
- operowanie pojęciami określającymi położenie przedmiotów w przestrzeni.
Cele szczegółow:
Dziecko:
- wie, jak należy opiekować się kotkami;
- swobodnie wypowiada się na temat zwierząt;
- interesuje się światem kotów, zna ciekawostki na ich temat;
- nawiązuje życzliwe kontakty z kolegami;
- aktywnie uczestniczy w zabawach muzyczno – ruchowych;
- próbuje określić położenie kota w przestrzeni np. na, pod, obok, za itp.
Metody pracy:
- słowna
- czynna
- oglądowa
Formy pracy:
- zbiorowa,
- grupowa,
- indywidualna.
Środki dydaktyczne: teksty wierszy i piosenek, książki, ilustracje przedstawiające koty w różnych sytuacjach życia codziennego, nagrania piosenek, pendrive, kłębek wełny, maskotka kot, koszyczek, poduszecza, karta pracy (kot, płot);
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie do zajęć.
Kto dziś obchodzi swoje święto?
Światowy (Międzynarodowy) Dzień Kota - święto obchodzone corocznie 17 lutego we Włoszech (od 1990) i Polsce (od 2006) mające podkreślić znaczenie kotów w życiu człowieka, niesienie pomocy wolno żyjącym i bezdomnym zwierzętom, które miały kiedyś dom, ale go straciły, a także uwrażliwienie ludzi na często trudny koci los.
Wysłuchanie wiersza:
„Zgadywanka - rymowanka”
A. H. Murgrabia
W małym koszyczku leży podusia,
a na podusi
coś się porusza.
Ma małe uszka
i nosek mały,
a na dodatek
w futerku cały.
Gdybyś mu mleczka
w spodeczku dał,
to się przeciągnie
i powie – miauuu,
wyjdzie z koszyczka,
mleczko wypije
i brudny pyszczek
łapką umyje.
2. Rozmowy na temat kotów połączone z oglądaniem albumów, ilustracji. Próba odpowiedzi na pytanie: Jak możemy pomóc kotom?
3. Wysłuchanie ciekawostek na temat kotów.
- Kot spędza średnio 2/3 doby na drzemce. Oznacza to, że dziewięcioletni kot przespał całe sześć lat swojego życia.
- Koty blisko 1/3 czasu, w którym nie śpią, wykorzystują na mycie się.
- W przeciwieństwie do psów, koty nie rozpoznają słodkiego smaku.
- Koty z łatwością wdrapują się na drzewa, lecz zejście spowrotem na ziemię stanowi dla nich problem. Haczykowate pazurki wygięte są tylko w jedną stronę, dlatego zejście z drzewa musi odbywać się w tej samej pozycji co wejście, tj. łebkiem w górę.
- Koty wydają z siebie ok. 100 różnych dźwięków , psy natomiast tylko ok. 10.
- Koci słuch jest lepszy niż słuch psa. Koty są w stanie wychwytywać dźwięki o wyższej częstotliwości, niż te, które są słyszalne przrz człowieka.
- Maksymalna prędkość biegnącegp kota to 49km/h.
- Koty mają zazwyczaj po 12 wąsów z każdej strony pyszczka.
- Koty nie mają obojczyka. Ten "brak" sprawia, że mogą wciskać się we wszystkie szczeliny, przez które może przejść ich głowa
- Każdy koci nos jest tak unikalny, jak linie papilarne u człowieka
- Kot nie widzi tego, co znajduje się bezpośrednio przed jego nosem.
- Gepardy to jedyne koty, które nie chowają pazurów.
4. „Miau”- rozpoznawanie kolegów po głosie.
5. „Idzie kot” - odzwierciedlanie ruchem treści piosenki.
Ref. Idzie kot, raz i dwa,
brylantowe oczy ma.
Idzie kot, raz dwa trzy,
skrada się przez nasze sny.