Dzień wody w przedszkolu: scenariusz zajęć dla dzieci 5 i 6-letnich

Dzień wody w przedszkolu: scenariusz zajęć dla dzieci 5 i 6-letnich
4.7
7 ocen
Oceń

Tego dnia dzieci mogą przyjść do przedszkola ubrane na niebiesko.

 

Cele ogólne:

 

- odreagowanie napięć poprzez wspólną zabawę,
- zapoznanie ze zjawiskiem krążenia wody w przyrodzie,
- uświadomienie znaczenia wody w przyrodzie i konieczności jej oszczędzania,
- integracja grupy.

 

Cele szczegółowe operacyjne (dziecko):

 

- uczestniczy w zabawach,

- odreagowuje napięcie emocjonalne,
- potrafi wyjaśnić skąd się bierze deszcz,
- wymienia proste sposoby oszczędzania wody,
- aktywnie uczestniczy w działaniach grupy.

Metody: pedagogika zabawy, rozmowa kierowana, burza mózgów, metoda praktycznego działania.

 

Formy: indywidualna, zbiorowa.

 

Środki dydaktyczne: naklejki w kształcie kropli z imionami dzieci, cztery duże krople z literkami W,O,D,A, szklanka, spodek, czajnik, pięć parasoli i pałeczki dla każdego dziecka, chusta animacyjna, papierowy statek, płyta z muzyką.

Przebieg zajęć:

1. Zabawa ruchowa „Pada deszczyk”.

 

Dzieci śpiewają piosenkę ilustrując jej treść ruchami.

 

Pada deszczyk, pada deszczyk - dzieci naśladują dłońmi padający deszcz
Mocno wieje wiatr (2x) - dzieci unoszą obie ręce do góry i kołyszą nimi

Błyskawica, grzmot - dzieci klaszczą w dłonie i tupią jedną nogą

 

Błyskawica, grzmot


Piękna tęcza rośnie wokół nas (2x) - dzieci unoszą obie ręce w górę i powoli opuszczają je kreśląc łuk na „niebie”. 

2. Zabawa „Kropelki”.

 

Nauczycielka umieszcza w różnych miejscach w sali sylwety kropelek wody i prosi dzieci, by odszukały kropelkę ze swoim imieniem. Każdy, kto odnalazł swoją kropelkę zajmuje miejsce w kole. Następnie dzieci, wspólnie sprawdzają poprawność wykonanego zadania i naklejają kropelki wody na swoje bluzeczki.

 

3. Zagadki słowne związane z wodą.

 

Nauczyciel rozkłada na dywanie cztery duże krople z literkami, a dzieci odczytują napis: WODA. Następnie, nauczyciel odczytuje zagadki ukryte pod kroplami.

Gdy go długo nie ma - wszyscy narzekają,
 a gdy przyjdzie, pod parasol przed nim się chowają.  /deszcz/

Jak ta szyba się nazywa,
Co wodę zimą na stawie przykrywa?  /lód/

Spod kamienia bije,
Kto spragniony pije.  /woda lub źródło/

Z gór strumieniem spływa,
przy morzu ogromna bywa.  /rzeka/

4. Nauczycielka inicjuje rozmowę na temat wody:
 – Do czego potrzebna jest woda?
 – Kto potrzebuje wody?
 – Gdzie możemy znaleźć wodę?
 – Skąd się bierze woda?

 

5. Oglądanie filmu edukacyjnego „Obieg wody w przyrodzie” dostępnego pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=E9iQc4jPeKA

6. Zabawa badawcza „Jak powstaje deszcz?”.

 

Nauczycielka nalewa wrzątek do szklanki i zwraca uwagę dzieci na zjawisko parowania wody. Zachęca, by spróbowały określić, czym charakteryzuje się para wodna. Następnie, przykrywa szklankę spodkiem tak, aby chmura pary osiadł i skropliła się na nim, tworząc deszcz. Dzieci mogą ostrożnie dotknąć osiadłej na spodku wody. Obserwują, jak krople wody spadają do naczynia z wodą.

7. Wspólne picie wody niegazowanej.

8. Zabawa muzyczna przy piosence „Hej, pada, pada deszczyk”.

 

Dzieci śpiewają piosenkę wystukując rytm pałeczkami na parasolkach trzymanych przez ochotników.

9. Oglądanie filmu „Woda - mamo, tato, co wy na to?” dostępnego pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=0Ku1GpAO3RM

10. Rozmowa z dziećmi - zwrócenie uwagi, że są takie miejsca na świecie, gdzie brakuje wody.

 

11. Burza mózgów: „Jak możemy oszczędzać wodę?

 

Twoje uwagi i pomysły

Tagi