Edukacja plastyczna w żłobku: zajęcia plastyczne dla dzieci w wieku 2-3 lata

Edukacja plastyczna w żłobku: zajęcia plastyczne dla dzieci w wieku 2-3 lata
Drukuj Skomentuj

Edukacja plastyczna ma bardzo duży wpływ na wszechstronny rozwój dziecka. Nie tylko rozwija ona wrażliwość, kształtuje poczucie estetyki, ale jest też formą ćwiczeń motoryki małej. Dodatkowo swobodna ekspresja plastyczna pomaga w regulacji emocji: rozładowuje napięcia, pełni funkcję kompensacyjną oraz wzbudza pozytywne emocje. Przemyślane prowadzenie edukacji plastycznej w żłobku ma więc bardzo duże znaczenie. Zadania powinny inspirować dzieci, pobudzać do kreatywnego działania i zaznajamiać je z różnymi technikami. Sprawdź nasze propozycje na zajęcia plastyczne dla dzieci w wieku 2-3 lata.

Kreatywne zajęcia plastyczne


Wbrew pozorom, nie każda aktywność plastyczna jest kreatywna. Niestety jest to słowo nadużywane w opisywaniu zajęć, które w rzeczywistości polegają na odwzorowywaniu schematów. Są więc zajęcia, które nastawiają tylko na osiągnięcie efektu (np. wykonywanie prezentu dla mamy, taty). Są też zajęcia, których głównym zadaniem jest wspomaganie motoryki małej (np. odrysowywanie szlaczków). Nie należy negować ich wartości, gdyż wspomagają inne aspekty jego rozwoju - warto jednak zwrócić uwagę, że nie pobudzają kreatywności.

 

Może zainteresuje Cię też: 3 zabawki DIY które wspierają rozwój motoryki małej

 

Jeśli chcesz, by edukacja plastyczna w żłobku faktycznie rozwijała wyobraźnię oraz zainteresowania plastyczne dzieci, zastanów się, jak zainspirować maluchy do działania.

 

  1. Używaj różnych technik plastycznych, materiałów i tematów. Powtarzalność w zajęciach oraz powielanie tematów prowadzi do monotonii i nudy.
  2. Nie bój się “brudnych” technik plastycznych. W miarę możliwości planuj je na dworze albo zabezpieczaj salę foliami malarskimi.
  3. Unikaj stosowania szablonów.
  4. Nie oceniaj pracy jako “ładnej” lub “brzydkiej”. Zwłaszcza dla dzieci 2-3-letnich bardziej liczy się proces twórczy, nie sam efekt. Skupiają się więc one na bodźcach zmysłowych (np. bodźcach dotykowych, wzrokowych) albo towarzyszących ich emocjach.
  5. Staraj się organizować wystawy prac dzieci. Pamiętaj jednak, by eksponować prace całej grupy, a nie tylko wybrane.
  6. Nie wyręczaj dzieci w zadaniach, nie zmuszaj też do aktywności plastycznej. W zajęciach, w których celem jest rozwijanie kreatywności, postaw na swobodę twórczą i dowolność w zaangażowaniu.

 

Zajęcia plastyczne dla dzieci w wieku 2-3 lata

 

Malowanie

 

  • Malowanie za pomocą innych narzędzi niż pędzle (np. wałki, patyki, gąbki). Przy tej technice dobrze jest mieć farby wyciśnięte na płaskie talerzyki, by dzieci mogły swobodnie maczać w nich narzędzia.
  • Odbijanie różnych przedmiotów pomalowanych farbą (np. pieczątek zrobionych z ziemniaków, pomalowanych farbami liści, sznurka zamoczonego w farbie).
  • Malowanie dłońmi i stopami. Konieczne do tego jest użycie dużego papieru, po którym maluszki mogłyby swobodnie chodzić. Jest to też świetna technika na stworzenie wspólnej pracy.
  • Odbijanie rąk pomalowanych farbami. Może to być praca zaplanowana (np. odbite rączki będą skrzydłami dla ptaka lub wypełnieniem rysunku) albo swobodne odbijanie rąk pomalowanych na różne kolory.
  • Malowanie na folii rozciągniętej między drzewami. W warunkach lokalowych można z kolei odwrócić stolik blatem do dołu i rozciągnąć folię między jego nogami. Do malowania można użyć pędzli lub rąk.
  • Malowanie po kamieniach lub orzechach włoskich.
  • Rysowanie kredą po czarnym kartonie.
  • Malowanie farbami po mokrej kartce (w tym celu można np. użyć farb akwarelowych). Ciekawostką dla dzieci może być też malowanie farbą na suchej kartce i porównanie obu prac.

 

Wyklejanie

 

  • Wyklejanie pracy bibułą. Dobrze jest dać dzieciom kawałki bibuły, które mogłoby swobodnie rozdzierać na mniejsze kawałki.
  • Wyklejanie pracy papierami o różnej fakturze i ciężkości (np. kolorowy karton, bibuła, gazeta, papier ścierny, serwetki). Papier możesz pociąć na mniejsze kawałki (np. trójkąty, kwadraty i koła), a nawet dodać do nich guziki, cekiny i inne płaskie przedmioty.
  • Wyklejanie pracy naturalnymi elementami: małymi patyczkami, liśćmi, płatkami kwiatów, drobnymi kamyczkami.
  • Wyklejanie czarnego papieru cukrem lub solą. Przy tej pracy możesz ustalić wzór, jaki ma wyjść (np. mandala, śnieżynki na czarnym niebie) - wystarczy, że nałożysz klej w odpowiednich miejscach, a dzieci będą sypać cukier/sól na pracę.
  • Wyklejanie pracy kolorowym piaskiem lub solą zabarwioną na różne kolory. Podobnie jak przy poprzedniej pracy, możesz ustalić wzór; dzieci z kolei będą miały swobodę z wybieraniem kolorów.

 

Prace przestrzenne

 

  • Lepienie w plastelinie i modelinie - ale nie tylko! Pamiętaj, że w masach możecie też np. odbijać wzory (np. liście, wbijające je na płasko rękami) czy stosować je jako elementy do wyklejanek (“rozcieranie” masy po kartce).
  • Ceramika. Technika ta daje ogromne możliwości tworzenia - zarówno jeśli chodzi o lepienie figurek przestrzennych, jak i odpowiednie ich “malowanie” (czyli szkliwienie). Warto więc zorganizować zajęcia z firmą zewnętrzną, która miałaby możliwości wypalenia później prac w piecu do ceramiki.
  • Zajęcia z masą solną - masę tą można wykonać samodzielnie, a dodatkowo jest ona tania i ekologiczna. Do przygotowania potrzebujesz mąki i soli (w proporcji 2:1) oraz wody. Dla uatrakcyjnienia zajęć, masę możesz też “kolorować” barwnikami spożywczymi.


Fantastycznym pomysłem na zajęcia plastyczne w przedszkolu są też ćwiczenia z elementami sensoplastyki. Więcej przeczytasz tu: Pomysł na ciekawe zajęcia w żłobku: Sensoplastyka

Filmy

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi