Emocje i maniery - scenariusz zajęcia hospitowanego w grupie 5 i 6 latków

3.7
13 ocen
Emocje i maniery.
Cel ogólny:
- Stwarzanie nowych sytuacji problemowych, wyzwalających u dzieci potrzebę samodzielnego rozwiązywania;
- Umiejętność psychologicznego kojarzenia słów;
- Wzbogacanie słownictwa emocjonalnego;
- Rozpoznawanie, nazywanie i wyrażanie podstawowych uczuć i emocji;
- Rozumienie konieczności przestrzegania przyjętych form grzecznościowych;
- Budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby;
- Kształtowanie współpracy w obrębie grupy poprzez stawianie zadań do wykonania;
- Stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia;
- Kształcenie wyobraźni i myślenia przyczynowo – skutkowego, umiejętności wyciągania wniosków;
- Ćwiczenie pamięci odtwórczej poprzez sięganie do wiadomości nabytych wcześniej;
- Rozwijanie spostrzegawczości, koncentracji i uwagi w trakcie zabaw logicznych oraz zabaw z wizytówkami wyrazowymi;
- Posługiwanie się formami językowymi takimi jak przymiotniki i rzeczowniki w sposób zamienny;
- Kształcenie sprawności ruchowej w trakcie zabaw przy muzyce;
- Zaprezentowanie zdobytej przez dzieci wiedzy oraz umiejętności;
Cele operacyjne (dziecko):
- 5-letnie domyśla się dalszych treści i snuje domysły;
- 6-letnie wybiega myślą ponad treść przedstawioną;
- Uczy się umiejętności wyrażania swoich emocji;
- Potrafi nazywać i rozpoznawać własne uczucia;
- Interpretuje sytuacje z różnego punktu widzenia;
- Rozróżnia dobre i złe emocje;
- Rozumie terminy: „pozytywny”, „negatywny”, „neutralny”;
- Odczytuje wizytówki wyrazowe i przypina je pod obrazkami ( wg I.Majchrzak );
- Bierze udział we zabawie relaksacyjnej kształtującej pamięć dotykową;
- Dzieli emocje na grupy, zgodnie z ustalonym wcześniej kolorem, interpretując w ten sposób własny stan odczuwania;
- Reaguje na umowne sygnały;
- Wczuwa się w określone sytuacje;
- Wypowiada się na temat emocji;
- Rozumie i akceptuje uczucia innych;
- Potrafi wyrazić emocje w formie plastycznej;
- Śpiewa piosenkę pt.: „Śmieszny portret”;
- Rozumie konieczność przestrzegania form towarzyskich i reguł grzecznościowych;
- Wyjaśnia znaczenie wybranych wyrażeń związanych z uprzejmością i dobrym zachowaniem;
- Kojarzy trudne słowa t.j.: konwenanse, savoir-vivre, kurtuazja, bon ton, maniery z przestrzeganiem dobrego zachowania się;
- Ocenia zachowanie się innych osób w podanych sytuacjach;
- Usprawnia narządy artykulacyjne w trakcie mechanicznego powtarzania tekstu zawierającego trudne do wypowiedzenia słowa;
- Bierze udział w zabawie ruchowej przy muzyce zgodnie z koncepcją B.Struss;
- Żegna się z zaproszonymi gośćmi za pomocą improwizacji ruchowej wg M.Bogdanowicz.
Obszary edukacyjne:
- zdrowotny;
- społeczno – moralny;
- ruchowy;
- językowy;
- matematyczny;
- muzyczny;
Metody pracy:
- słowna, czynna, zadań do wykonania;
- metody autorskie: dr I.Majchrzak, M.Bogdanowicz, B.Strauss;
Formy pracy:
- grupowa;
- zespołowa;
- indywidualna;
Pomoce:
- muzyka na CD do zabaw ruchowych (powitanie, pożegnanie, „Głowa, ramiona…”) i piosenki „Śmieszny portret”;
- ilustracje przedstawiające ludzi wyrażających rozmaite emocje;
- sylwety twarzy przedstawiające emocje;
- wizytówki wyrazowe;
- wizytówki imienne;
- kolorowe kartoniki;
- kostka mimiczna;
- karteczki dla każdego dziecka z nazwami emocji;
- kartki formatu a-4 z przygotowanym owalem głowy;
- ilustracje przedstawiające właściwe i niewłaściwe sposoby zachowań;
- Schemat liczbowo – literowy wyznaczający podział grupy na zespoły;
- Utwór wierszowany B.Piergi pt.: „Dobre maniery na wesoło”;
Przebieg zajęć:
1. Przywitanie się z dziećmi piosenką: „Na powitanie wszyscy razem” (wg M.Bogdanowicz)
„Na powitanie wszyscy razem, hip, hip, hura, hip, hip, hura, hip, hip,hura! Z całego serca pełnym gazem: witamy was, witamy was, witamy was!”
Jedna uwaga. Nie ma pozytywnych-dobrych emocji, ani negatywnych-złych. Emocje są moralnie obojętne, nie wartościujemy ich. Ewentualnie dzielimy je na te przyjemne lub nieprzyjemne w odczuwaniu. Wszystkie emocje są bardzo potrzebne, np. strach, niepokój informują nas o niebezpieczeństwie, smutek o stracie, itd.