Figury wokół nas - scenariusz zajęć matematycznych dla dzieci 3-letnich
Temat zajęć: Figury wokół nas
Grupa: 3-latki
Podstawa programowa:
IV/12 klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt);
Treści zgodne z wybranym programem wychowania przedszkolnego:
rozpoznaje podstawowe figury geometryczne.
Cele zajęć:
I. Cel główny:
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania figur geometrycznych.
II. Cele operacyjne:
Dziecko:
- śpiewa i ilustruje ruchem treść piosenki,
- w skupieniu słucha wiersza,
- czeka na swoją kolej,
- nie przeszkadza innym podczas wykonywania zadań,
- rozpoznaje i nazywa figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt).
Metody:
Słowne: rozmowa, objaśnienia, instrukcje,
Oglądowa: pokaz, obserwacja,
Czynna: zadań stawianych dziecku,
Formy pracy:
- indywidualna,
- z całą grupą.
Pomoce dydaktyczne: magnetofon, płyta CD, tekst wiersza, miseczki, figury geometryczne, warzywa, wędliny, ser, pieczywo w kształcie figur geometrycznych, tacki.
Plan zajęć:
1. Zabawa integracyjna z piosenką „Dzień dobry…” (muzyka M. Kluza, słowa M. Kluza). Śpiewanie i ilustrowanie piosenki ruchem.
2. Słuchanie wiersza „Koszyk figur”.
Koszyk pełen figur mam
Pomieszały mi się tam.
Bardzo proszę Was, kochani
ułóżcie je zgodnie z kształtami.
3. Zabawa matematyczna „Porządkowanie figur”. Dzieci segregują figury do obręczy oznaczonych kartonikami z odpowiednim kształtem (trójkąt, kwadrat, koło).
4. Zabawa ruchowa „Figurowe domki” - gdy muzyka gra, dzieci tańczą, kiedy przestaje grać, nauczyciel wypowiada hasło: koło, trójkąt lub kwadrat. Zadaniem dzieci jest stanięcie na figurze, którą wypowiedział nauczyciel.
5. Zabawa matematyczna „Co to za kształt?”. W przedmiotach codziennego użytku dzieci odnajdują figury geometryczne, nazywają je i odkładają na odpowiednią figurę.
6. Zabawa matematyczna „Zakupy z figurowego sklepu” - dzieci otrzymują tackę z produktami spożywczymi pokrojonymi w kształty figur geometrycznych. Ich zadaniem jest określenie, w którym sklepie zostały kupione: koło, trójkąt lub kwadrat. Następnie, wykonują kanapki. Po wykonaniu kanapek następuje ich degustacja.
Opracowanie: Barbara Kornecka