Gdzie mieszkają dźwięki? - scenariusz zajęć dla 3-latków

Wszystkie materiały w tej zakładce to teksty przesyłane przez osoby niezwiązane z Przedszkola.edu.pl. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za prezentowane treści.
Gdzie mieszkają dźwięki? - scenariusz zajęć dla 3-latków
3.2
16 ocen
Oceń
Drukuj

Scenariusz zajęć w grupie trzylatków.

Temat zajęć: Gdzie mieszkają dźwięki?

Grupa wiekowa: dzieci 3-letnie

Cele ogólne:

  • rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej;
  • rozwijanie umiejętności rozróżniania barwy dźwięków;
  • rozwijanie poczucia rytmu, inwencji twórczej;
  • zapoznanie z wybranymi instrumentami muzycznymi;


Cele szczegółowe:

  • wyraża muzykę ruchem wg własnego pomysłu;
  • reaguje ruchem na zmianę dynamiki, tempa muzyki;
  • odtwarza podany rytm;
  • samodzielnie wykonuje niekonwencjonalne instrumenty muzyczne z dostępnych materiałów;


Metody:

  • słowne – opowiadanie, rozmowa;
  • czynne – aktywność własna, zadań stawianych dziecku do wykonania;
  • oglądowe – pokaz;


Formy pracy: indywidualna, zespołowa;

Środki dydaktyczne: emblematy smutnych i wesołych minek; treść opowiadania W. Badalskiej „Co to jest muzyka?”; emblematy zwierząt: zająca, żabki, wiewiórki; płyta CD z nagraniami muzyki w różnym tempie; instrumenty: bębenek, tamburyno, trójkąt, talerze, grzechotki; przybory do pracy plastycznej: pudełka po jogurcie, kasza, ryż, folia aluminiowa;

Przebieg zajęć:

1. Zabawa muzyczno – ruchowa na powitanie „Podaj proszę”. Dzieci ustawione są w kole
i śpiewają:
„Podaj proszę swoje imię i uśmiechnij się.
Teraz powiedz mi, kim jesteś zabawimy się”.
Każde dziecko po kolei wymienia swoje imię, raz ze smutną, raz z wesołą miną.

2. „Smutno - wesoło” – zabawa muzyczno-rytmiczna. Dzieci losują buźki smutne i wesołe. Słuchają muzyki, określają jej nastrój przy użyciu emblematów buziek i poruszają się do niej smutno lub wesoło.

3. „Co to jest muzyka?” – teatrzyk sylwet na podstawie opowiadania W. Badalskiej. Dzieci inscenizują opowiadanie czytane przez nauczyciela odpowiednimi sylwetami zwierząt – zająca, żabki, wiewiórki.

4. „Co to za piosenka?” – dzieci siedzą w kręgu na dywanie. Nauczyciel nuci wybraną przez siebie piosenkę ze znanego repertuaru dziecięcego. Pozostałe dzieci zgadują jej tytuł. Następnie chętne dzieci przejmują rolę nauczyciela.

5. „Wirujące liście” – zabawa muzyczno-ruchowa z reakcją na zmianę wysokości dźwięków. Dzieci zamieniają się w liście. Gdy muzyka grana jest w wyższych rejestrach liście wirują – chodzą na palcach z rękoma uniesionymi do góry. Gdy muzyka jest grana nisko opadają – kładą się na dywanie.

6. „Echo na instrumentach” – zabawa muzyczna. Dzieci odwracają się tyłem do kręgu,
w środku którego leżą instrumenty - bębenek, tamburyno, trójkąt, talerze, grzechotka. Wyznaczone dziecko wystukuje prosty rytm na wybranym instrumencie. Zadaniem innych jest odgadnięcie, na czym grano i powtórzenie rytmu.

7. „Orkiestra z dyrygentem” – zabawa muzyczna. Dzieci siedząc w kole klaszczą do rytmu wg wskazówek dyrygenta – nauczyciela. Następnie chętne dziecko może zostać dyrygentem.

8. „Czarodziejskie instrumenty” – ekspresja plastyczna. Wykonanie niekonwencjonalnych instrumentów z dostępnych materiałów takich jak: pudełka po jogurcie, kasza, ryż, folia aluminiowa itp.

Autor: Joanna Ciotkowska

Skomentuj

Skomentuj jako pierwszy!

Tagi