Gramy w zielone - scenariusz zajęć dla dzieci

Cele główne:
• inspirowanie zainteresowań poznawczych dzieci, rozwijanie myślenia,
• rozwijanie umiejętności mieszania barw podstawowych dla uzyskania barw pochodnych,
• utrwalenie nazw i wyglądu barw podstawowych i pochodnych.
Cele szczegółowe – dziecko:
• uważnie słucha zagadek czytanych przez nauczyciela, podaje propozycję odpowiedzi oraz nazywa znane przedmioty przedstawione na obrazku w krótkim czasie,
• porównuje przedmioty oraz dostrzega cechę wspólną – kolor zielony,
• eksperymentuje kolorami podstawowymi dla uzyskania wymaganego koloru pochodnego
• wymienia i rozróżnia kolory podstawowe: żółty, niebieski i czerwony oraz kolory pochodne: pomarańczowy, fioletowy, zielony.
Metody: czynne, oglądowe, słowne
Formy: indywidualna, całą grupą
Czas trwania: 25 min
Pomoce: obrazki przedstawiające przedmioty w kolorze zielonym, nagranie dowolnej muzyki, farby w kolorze czerwonym, żółtym i niebieskim, białe kartki A3, białe kartki A4 dla każdego dziecka, pędzle, paletki do farb.
Przebieg zajęć:
1. Zabawa na powitanie „Hopsasa! Oto ja” – wspólne recytowanie wierszyka oraz ilustrowanie ruchem jego treści.
Hopsasa! Oto ja!
Rączki dwie, nóżki dwie.
Hopsasa! To się wie!
Głowa dwoje uszu ma,
oczy, brodę, usta, nos,
no i włosów całą moc.
Hopsasa! Oto ja!
2. Rozwiązywanie zagadek na temat różnych przedmiotów koloru zielonego z wykorzystaniem ilustracji – wskazywanie obrazków, o których jest mowa, rozmowa na temat cechy wspólnej, wymienianie innych przedmiotów w kolorze zielonym.
Latem w ogrodzie
wyrósł zielony,
a zimą w słoiku
leży kiszony. (ogórek)
Jestem mała i zielona,
w wodzie czasem zanurzona.
Moje hobby to pływanie.
Lubię także rechotanie. (żaba)
Wiosną na drzewie się zieleni,
ale opada na jesieni. (liść)
Siejemy ją w ogródku,
gdy wiosna się zaczyna.
Co jakiś czas kosiarką
należy ją przycinać. (trawa)
3. „Zielony” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa. Poruszanie się po sali w rytm muzyki i reagowanie na zmniejszenie natężenia poprzez szukanie i przedmiotów w kolorze zielonym.
Dzieci poruszają się po sali zgodnie z rytmem usłyszanej piosenki. Gdy muzyka stanie się cicha, szukają i jak najszybciej dotykają przedmiotu w kolorze zielonym
4. „Skąd się bierze kolor zielony?” – zajęcia badawcze. Próba uzyskania barwy zielonej z dostępnych dzieciom kolorów.
Dzielimy grupę na kilka zespołów (w zależności od liczebności grupy). Każdy z nich otrzymuje pędzle, kartkę formatu A3 oraz paletkę z farbami w trzech kolorach: żółtym, niebieskim i czerwonym. Zadaniem każdego zespołu jest uzyskanie koloru zielonego z dostępnych na paletce poprzez łączenie dwóch wybranych kolorów.
5. Praca plastyczna z wykorzystaniem koloru zielonego – zamalowywanie ograniczonej powierzchni kartki.
Dzieci malują kartkę A4 pędzlem, ruchami pionowymi lub poziomymi z zachowaniem kierunku z góry na dół.
6. Podsumowanie zajęć – ocena poziomu zadowolenia poprzez klaskanie, tupanie.
Autor scenariusza: Małgorzata Szydłowska
Opracowano na podstawie: K. Skafiriak Przygoda z uśmiechem. Trzylatki. Część 2, W. Żaba-Żabińska Kolorowy Start. 3-latek, wrzesień – listopad