Grawitacja - siła niezwykła
Scenariusz zajęć z wychowania przedszkolnego o Grawitacji.
Cele główne:
- zapoznanie z pojęciem „grawitacja”,
- rozwijanie myślenia logicznego
Cele operacyjne:
Dziecko:
- wykonuje doświadczenia,
- wypowiada się na dany temat,
- rozumie działanie grawitacji,
- wie, iż grawitacja jest niezbędna do tego by żyć,
- wykonuje prace plastyczną
Metody:
czynna, słowna, zajęć praktycznych
Formy:
praca z całą grupą, praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
piórko, spinacz, kostka do gry, klocek, namalowana na brystolu postać dziewczynki o imieniu Grawitacja charakteryzująca się bardzo dużymi rękoma, białe kartki, sznurek, gaza, tusz, pędzel, taśma klejąca, model Układu Słonecznego
Przebieg:
1. Wykonanie doświadczenia pt. „Co się stanie z podrzuconymi przedmiotami”.
Dzieci mają do wyboru różnego rodzaju przedmioty: piórko, spinacz, kostkę do gry, klocek. Przed eksperymentem próbują odpowiedzieć na pytanie co się z nimi stanie gdy zostaną podrzucone w górę. Dzieci również podskakują i określają co się dzieje z ich ciałem.
2. Rozmowa nt. tego, dlaczego wszystko co zostanie podrzucone w górę spada – wyjaśnienie działania siły grawitacyjnej.
Zaprezentowanie grawitacji jako postaci z długimi, wielkimi rękami, które chwytają i ściągają wszystko w dół.
3. Zadanie problemowe. Próba rozwiązania problemu - jak pokonać grawitację i polecieć rakietą w kosmos? – na zasadzie burzy mózgów (dzieci wypowiadają się na dany temat prezentując swoje pomysły). Po wysłuchaniu wszystkich chętnych, wyjaśnienie iż sposobem na pokonanie grawitacji jest prędkość.
4. Zabawa „Co by było gdyby…” – dzieci obserwując model Układu Słonecznego opowiadają na pytanie: Co stałoby się z planetami gdyby grawitacja przestała działać?
Wymieniają swoje spostrzeżenia oraz wnioski poparte wizualizacją, którą tworzy nauczyciel manipulując planetami z modelu Układu Słonecznego
5.Zabawa pt. „Rakietą w kosmos”. Dzieci dobierają się trójkami, tworzą rakietę i przemierzają kosmos - do melodii Jeana – Michel Jarre’a
6. Praca plastyczna. Dzieci przyklejają sznurek na kontury narysowanej rakiety. Następnie na obrazek kładą gazę, którą malują czarnym tuszem. Po tej czynności nakładają na wzór białą kartkę i odciskają obrazek.
Opracowała:
Marzena Potępa