Gry i zabawy dydaktyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym

Gry i zabawy dydaktyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym

Gry i zabawy dydaktyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym i o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

1. Drabina sylabowa – dla dzieci 6 –letnich.

Liczba uczestników: 2 – 3 dzieci

Cele dydaktyczne:
Rozwijanie zdolności do wysiłku intelektualnego w atmosferze współzawodnictwa, doskonalenie umiejętności szybkiego liczenia.

Cele wychowawcze:
Kształtowanie odporności emocjonalnej oraz umiejętności oczekiwania na swoją kolej.

Środki dydaktyczne:
Kostka do gry, rysunek drabiny z ponumerowanymi szczeblami, zestawy sylab (odwrócone) i poukładane na szczeblach (jedna sylaba na jednym szczeblu).

Przebieg zabawy:
Dzieci rzucają kostką w kolejności zgodnej ze wskazówkami zegara. Dziecko, które rzuciło kostką wybiera sylabę z tym numerem szczebelka, którą wskazuje liczba oczek na kostce. Gracz odczytuje sylaby i tworzy z niej wyraz. Za każdy prawidłowo utworzony wyraz dziecko otrzymuje jeden punkt. Wygrywa gracz, który zdobędzie największą ilość punktów.  Można przygotować więcej zestawów sylab, do czasu zainteresowania grą.

Przykładowe zestawy:
ko-
bu-
ka-
sa-
wa-
cze-

2. Co schowałam? (dla dzieci 4 – letnich, lub o specjalnych potrzebach edukacyjnych).

Liczba uczestników: 2 – 4 dzieci
    
Cele dydaktyczne:
Rozbudzanie ciekawości, doskonalenie koordynacji słuchowo – wzrokowo – ruchowej, bogacenie słownictwa,stwarzanie możliwości manipulowania    przedmiotami.

Cel wychowawczy:
Dostarczenie dziecku radości z własnego sukcesu.

Środki dydaktyczne:
Pojemniki z materiałami sypkimi do wyboru (kasza manna lub kukurydziana, ryż, fasola), różne przedmioty np.: piłeczka ping – pongowa, mały klocek, duży guzik, itp.

Przebieg zabawy:
Dzieci siadają przy stoliku z przygotowanymi pojemnikami (przedmioty trzeba już wcześniej schować). Nauczyciel zachęca dzieci do wyszukiwania niespodzianek. Dzieci wyszukują i wyciągają schowane przedmioty. Następnie nazywają je, opisują ich wygląd mogą też wskazać, do czego służą.

Uwagi:
Na początku zabawy chowamy jedną niespodziankę a dla utrudnienia 2 – 3.

 

3. Moja książeczka (dla dzieci 3 – 4 – letnich, lub o specjalnych potrzebach edukacyjnych).

Środki dydaktyczne:
Obrazki o wybranej tematyce, kartki papieru lub blok rysunkowy, klej, paski papieru o jednakowych wymiarach.

Cele dydaktyczne:
Rozwijanie twórczego myślenia, spostrzegawczości oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej. Bogacenie słownictwa czynnego dziecka.

Cel wychowawczy:
Motywowanie do wykonywania zadań poprzez rozbudzanie ciekawości i zainteresowanie nową formą pracy.

Przygotowanie i przebieg zabawy:
Podczas poznawania wraz z dzieckiem określonej tematyki, zbieramy obrazki np.: ze zwierzętami, o zabawkach, czy innej tematyce, którą dziecko się interesuje. Obrazki wklejamy np.: do zeszytu bez linii, bloku rysunkowego, lub na osobne kartki, które potem łączymy. Stosujemy zasadę jeden obrazek na jednej stronie. Powstaje nasza książeczka z obrazkami. By utrudnić dziecku rozpoznanie obrazka, rozbudzić jego ciekawość, przygotowujemy paski papieru o jednakowych wymiarach i przyklejamy do grzbietu stron z obrazkiem. Dziecko stopniowo odsłania obrazek przez odkrycie jednego lub więcej pasków i nazywa ilustrację.

4. Kolorowe wieże (dla dzieci 3 – letnich lub ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).

Liczba uczestników: czworo dzieci

Środki dydaktyczne:
Woreczki z materiału ściągane sznurkiem, karty, klocki – wszystkie te  przedmioty przygotowujemy w kolorach: żółty, zielony, czerwony i niebieski.

Cele dydaktyczne:
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania kolorów: żółtego,    zielonego, czerwonego i niebieskiego. Doskonalenie sprawności manualnej, próby klasyfikacji wg.: dwóch cech (kształt i kolor).

Cele wychowawcze:
Budowanie pozytywnego obrazu samego siebie, kształtowanie umiejętności   współpracy podczas budowania z klocków.

Przebieg zabawy:
Dzieci siedzą przy stoliku, na którym są rozłożone karty w czterech kolorach. Uczestnicy losują po jednej karcie, nazywając wybrany kolor. Następnie nauczycielka prosi dzieci o wybranie klocków w wylosowanym kolorze. Dzieci poraz kolejny nazywają kolor i budują z tych klocków wieżę. Każde dziecko podczas budowania jest obdarzane uwagą a na koniec chwalone za budowlę. Nauczycielka prosi o posprzątanie klocków przez włożenie ich do worka z materiału w odpowiednim kolorze i zamknięcie worka przez ściągnięcie sznurka.

5. Pudełko z przegródkami (dla dzieci 3 – 4 letnich lub ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).

Cele dydaktyczne:
Ocenienie „na oko” wielkości, próby klasyfikacji, umiejętność tworzenia zabawkowych serii.

Cel wychowawczy:
Kształtowanie umiejętności oczekiwania na swoją kolej podczas oceniania sposobu wykonania zadania dziecka przez nauczyciela.

Środki dydaktyczne:
Pudełko tekturowe w którym wykonujemy przegródki. Wielkość przegródek powinna być dostosowana do wymiarów przedmiotów, które dziecko będzie do nich wkładać.  Klocki, kręgle, piłeczki, małe piłeczki, itp. w takich ilościach, ile jest przegródek w danym rzędzie pudełka.

Przebieg zabawy:
Dzieci wkładają zabawki rzędami, tworząc zabawkowe serie. Dziecko ma za zadanie ocenić „na oko” wielkość przedmiotów i dopasować zabawki we właściwe miejsce.

Uwagi:
W zabawie może uczestniczyć 2 – 5 dzieci. Dla każdego z nich przygotowujemy osobny zestaw.

Autor: mgr Renata Świerk

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi