Hej, w kopalni praca wre... - scenariusz zajęć dydaktycznych dla 3 i 4 latków
Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!

3.3
9 ocen
Komentarze (0)
CELE OGÓLNE:
- rozwijanie zainteresowań pracą ludzi różnych zawodów – górnika
- budzenie szacunku do ważnej i niebezpiecznej pracy górnika
- wzbogacenie słownictwa dzieci w wyrażenia związane z zawodem górnika, pracą w kopalni: węgiel, wagon, lampka górnicza, kilof, świder, czako, lampas, kopalnia, maszyny górnicze
- poznanie wyglądu munduru galowego górnika
- opisywanie stroju roboczego górnika
- zachęcanie do wypowiedzi na temat historyjki obrazkowej
- rozpoznawanie węgla spośród innych skał
- śpiewanie piosenki: „Czarny ma mundur”
- przeliczanie w zakresie 6
- rozpoznawanie graficznego obrazu cyfr: 1-6
- ćwiczenia analizy słuchowej wyrazów
- poznanie przedmiotów wykonanych z węgla po obróbce chemicznej: ołówek, plastikowa piłka, świeca, tabletki
- rozpoznawanie wizytówek z własnym imieniem
- ćwiczenie spostrzegawczości
- ćwiczenie sprawności manualnej
- układanie obrazka z części
- staranne wykonywanie pracy plastycznej
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
- rozwija zainteresowanie pracą ludzi różnych zawodów – górnika
- ma szacunek do ważnej i niebezpiecznej pracy górnika
- poszerza swój słownik o wyrażenia związane z zawodem górnika, pracą w kopalni: węgiel, wagon, lampka górnicza, kilof, świder, czako, lampas, kopalnia, maszyny górnicze
- wie, jak wygląda mundur galowy górnika
- potrafi opisać strój roboczy górnika
- potrafi odpowiedzieć na pytania nauczyciela dotyczące historyjki obrazkowej
- rozpoznaje węgiel spośród innych skał
- śpiewa piosenkę: „Czarny ma mundur”
- przelicza w zakresie 6
- potrafi rozpoznać graficzny obraz cyfr: 1-6
- dokonuje analizy słuchowej wyrazów
- rozumie polecenia nauczyciela
- potrafi wskazać przedmioty wykonane z węgla po obróbce chemicznej: ołówek, plastikowa piłka, świeca, tabletki
- potrafi wskazać wizytówkę z własnym imieniem
- ćwiczy spostrzegawczość
- ćwiczy sprawność manualną
- wykonuje pracę plastyczną
FORMY PRACY:
- indywidualna
- zbiorowa
METODY PRACY:
- czynna
- słowna
- oglądowa
POMOCE DYDAKTYCZNE:
- Postać górnika w mundurze galowym, górnik w stroju roboczym, ilustracje do historyjki, obrazki maszyn współczesnych, wizytówki, CD z piosenką „Czarny ma mundur”, wagoniki, węgiel, graficzne obrazy cyfr, emblematy węgla z papieru, z gąbki, łopatka, dwie ilustracje w częściach przedstawiające kopalnię, szklanka, jabłko, ołówek, plastikowa piłka, świeca, tabletki, bębenek, kołatka, tamburyno, kartki, wycięte wagoniki, kółka, plastelina.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Powitanie – zabawa ze śpiewem na melodię „Pieski małe dwa”:
„Oczka małe dwa, nosek i dwa uszka,
także nogi dwie i serce do serduszka.
Już witamy się, ja znam ciebie, a ty mnie
si bon si bon sia lala lala” (x2)
2. Słuchanie I zwrotki piosenki: „Czarny ma mundur” i opisywanie wyglądu górnika w mundurze galowym: czapka górnicza (czako), biała koszula, srebrne guziki, lampas.
3. Oglądanie obrazka górnika w stroju roboczym – wskazywanie elementów stroju – kask z lampką górniczą, roboczy kombinezon, wysokie buty górnicze.
4. Ćwiczenia wzrokowe: „Ułóż” – składanie w dwóch grupach obrazka z części – kopalnia przy słuchaniu refrenu piosenki.
5. Słuchanie historyjki opowiadanej przez nauczyciela z wykorzystaniem ilustracji. Odpowiadanie na pytania dotyczące treści opowiadania. Wskazywanie narzędzi pracy górnika i nazywanie ich: kilof, świder, łopata, latarka, wagon. Oglądanie obrazków maszyn górniczych.