Ile powinno spać dziecko w trakcie pandemii koronawirusa? Jak wspierać odporność

Ile powinno spać dziecko w trakcie pandemii koronawirusa? Jak wspierać odporność
Drukuj Skomentuj

W obliczu pandemii COVID-19, jeszcze bardziej staramy się uważać na nasze dzieci. Przedszkolaki nie są całkowicie odporne na koronawirusa, dlatego warto w tym trudnym czasie wesprzeć ich organizmy w walce z wirusami, stosując naturalne metody.

Odporność dziecka w dużym stopniu buduje się jeszcze przed jego narodzinami. Pierwszą dawkę przeciwciał dziecko otrzymuje będąc jeszcze w brzuchu matki, poprzez łożysko. Kolejnym istotnym etapem w  budowaniu odporności jest karmienie piersią, gdyż to dzięki mleku matki otrzymuje kolejne dawki przeciwciał. Organizm dziecka zaczyna samodzielnie produkować przeciwciała dopiero po skończeniu pierwszego roku życia. Bywa, że złe nawyki rodziców powodują obniżenie odporności dziecka, dlatego ważne jest aby temu przeciwdziałać.

 

Rodzic, który codziennie pozwala dziecku na spożycie na pozór  niewinnie wyglądających smakołyków jak chipsy, słodycze czy dania fast food, nie tylko zwiększa możliwość wystąpienia otyłości i nadwagi u dziecka, ale także niedoboru niezbędnych witamin i składników mineralnych. Ich brak bądź zbyt mała ilość może spowodować osłabienie układu odpornościowego. Co zrobić aby wspomóc organizm dziecka w walce z wirusami?

 

Witaminy w formie nieprzetworzonej

 

Lekarze nie zalecają, aby bez uprzednich badań dziecka, podawać farmaceutyczne specyfiki. Nawet najlepiej skomponowane suplementy diety mogą nie dostarczyć dziecku niezbędnych witamin, ponieważ w niektórych warunkach (np. po spożyciu pokarmu bogatego w błonnik) może dojść do rozpadu tabletki i nie uwolnienia jej zawartości. 

Najlepszym rozwiązaniem jest zatem naturalna forma dostarczania niezbędnych dziecku witamin i składników mineralnych w postaci nieprzetworzonych warzyw i owoców, a także nabiale.

W okresie zakażeń wirusami dziecko powinno jeść:

  • sezonowe owoce
  • kapustę kiszoną/ kiszone ogórki
  • paprykę
  • pietruszkę
  • ryby
  • fasolę/ciecierzycę/soczewicę
  • pestki dyni/słonecznika
  • jogurty bez cukru

Zobacz też jak najlepiej dostarczać dziecku witaminę D!

 

Odpowiednia ilość snu

 

Choć bagatelizowany, to bardzo ważny w walce o odpornosć. Długi, głęboki sen to coraz rzadsze doświadczenie, także wśród dzieci. Coraz więcej maluchów przyzwyczaja się do spędzania czasu przed telewizorem, komputerem czy telefonem, przez co nie chcą spać o określonej porze. Przymykanie oka na niespanie dziecka w nocy to duży błąd, który z pewnością odbije się na jego zdrowiu. Jak podkreślają amerykańscy naukowcy z National Sleep Foundation, prawidłowy, głęboki sen w czasie pandemii koronawirusa jest szczególnie ważny. - [...] w obliczu pandemii COVID-19 sen staje się jeszcze bardziej niezbędny ze względu na jego szerokie korzyści dla zdrowia fizycznego i psychicznego. [...] 


- Solidny nocny odpoczynek wzmacnia układ immunologiczny organizmu, a badania wykazały nawet, że brak snu może zmniejszać skuteczność niektórych szczepionek.


- Sen poprawia funkcjonowanie mózgu. Nasz umysł działa lepiej, gdy śpimy dobrze, przyczyniając się do lepszego myślenia, uczenia się, zapamiętywania i podejmowania decyzji. Dla dorosłych i dzieci przygotowujących się do pracy i szkoły w domu, dobry sen może pomóc im zachować bystrość myślenia.


- Sen poprawia nastrój. Brak snu może powodować, że osoba jest drażliwa, ma obniżony poziom energii i przez to wywołuje lub pogłębia uczucie depresji.


- Sen poprawia zdrowie psychiczne. Oprócz depresji, badania wykazały, że brak snu jest powiązany ze stanami zdrowia psychicznego, takimi jak zaburzenie lękowe, zaburzenie afektywne dwubiegunowe i zespół stresu pourazowego (PTSD) - pisze National Sleep Foundation na swojej stronie.

 

Naukowcy twierdzą, że długość snu przedszkolaków jest zależna od wieku:

 

Noworodki  w wieku 0 - 3 miesięcy - 14-17 godzin dziennie

Niemowlęta w wieku 4 - 11 miesięcy -  12-15 godzin dziennie

Dzieci w wieku 1 - 2 lata -  11-14 godzin dziennie

Dzieci w wieku  - 3 - 5 lat - 10-13 godzin dziennie

 

Poznaj sposoby ułatwiające zasypianie dziecku! 

 

Brak stresu

 

Stresowe sytuacje, np. napięcie rodziców w związku pandemią koronawirusa, udzielają się także dziecku, co pozytywnie wpływa na obniżenie odporności. Aby obniżyć poziom stesu u malucha, warto zastosować zabawy wyciszające, np. malowanie, kalambury czy taniec.

 

Zobacz też inne sposoby na pomoc dziecku w walce w stresowych sytuacjach

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!