Indiańskim krokiem
Dzieci w wieku przedszkolnym bardzo chętnie poznają kulturę
i specyfikę innych krajów, a w szczególności tych, które są nam bardzo odległe.
Edukacja wielokulturowa ma na celu poznawanie wzajemnych relacji a przede wszystkim likwidowanie barier, stereotypów i uprzedzeń. Dostarczając dzieciom rzetelnej wiedzy i umiejętności likwidujemy u nich te niewłaściwe zachowania wobec innych.
Poprzez różnorodne zabawy dzieci poznają ciekawe miejsca na kuli ziemskiej, kształtują przyjazny stosunek do dzieci i ludzi z całego świata. Postanowiłam więc zapoznać dzieci czteroletnie z kulturą Indian. Dzieci z dużym zainteresowaniem uczyły się o Indianach. Zdobywaniu wiedzy towarzyszyło wiele zabaw i ciekawych sytuacji. Przedszkolaki wyszukiwały w książkach, czasopismach i encyklopediach dla dzieci różnych ilustracji o tych ludziach. Wykonywały indiańskie pióropusze, w których przedstawiły własny taniec na powitanie optymistycznego dnia. Wszystkie czterolatki pomalowały twarze na wzór Indian. Poza tym dowiadywały się o kulturze Indian oglądając przygotowaną prezentację multimedialną.
Przedszkolakom bardzo podobał się odmienny styl życia tych ludzi. W czasie zabaw dzieci tworzyły z kocyków tipi i wigwamy, kolorowały malowanki przedstawiające Indian i ich domy. Stwierdziły również, co jest bardzo ważne, że są to tacy sami ludzie jak my i mają takie same prawa. Do domów wróciły pełne wrażeń, które przekazały rodzicom.
Opracowała: Monika Szałajko