Jadą Misie - scenariusz zajęć Metodą Dobrego Startu

Temat kompleksowy / Blok tematyczny:
- PRZYGOTOWANIA ZWIERZĄT DO ZIMY.
Temat zajęć:
- OPRACOWANIE WZORU 1D „JADĄ MISIE”.
Cele ogólne:
- Orientacja w przestrzeni w odniesieniu do własnego ciała. Rozróżnianie prawej i lewej strony ciała.
- Rozwijanie analizy słuchowej (sylabowej i głoskowej).
- Wyodrębnianie z tekstu piosenki zdań i wyrazów.
- Usprawnianie koordynacji wzrokowej, słuchowej, koordynacji oko-ręka, pamięci oraz słuchu fonetycznego.
- Poprawa grafomotoryki.
- Polisensoryczne kreślenie wzoru.
- Ćwiczenia narządów mowy.
Metody:
- Czynne: zadań stawianych do wykonania i ćwiczeń utrwalających, doświadczeń i przeżyć dzieci.
- Słowne: rozmowa, społecznego porozumiewania się, objaśnienia.
- Oglądowe: obserwacja.
- Metoda Dobrego Startu wg Marty Bogdanowicz.
Ćwiczenia wspomagające:
- Ćwiczenia z zakresu kinezjologii edukacyjnej wg Paula Dennisona.
Środki dydaktyczne:
- gitara, samochód, pluszowe misie, ilustracja, karty z wzorami, tamburyno, woreczki z grochem po 2 dla każdego dziecka, tablica, tacki z kaszą manną i mąką kukurydzianą, kolorowe paski, szarfy, kartki farby, pędzle, karty pracy, ołówki, kredki, kleje.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Zajęcia wprowadzające:
- Powitanie dzieci piosenką Dobrze, że jesteś… (przy akompaniamencie gitary, parami), przekazanie Iskierki.
- Ćwiczenia wg P. Dennisona: Ruchy naprzemienne, Bateria, Leniwa ósemka.
- Rozwijanie schematu ciała: machanie prawą ręką, klepanie się prawą ręką po głowie, po brzuchu.
- Przesuwanie się po kole na pośladkach w prawo, w lewo, do środka. Wyciągnięcie prawych dłoni w górę, utworzenie piramidy z wyciągniętych prawych dłoni, powrót do tyłu.
- Oglądanie obrazka. Omawianie jego treści.
- Słuchanie piosenki „Jadą misie” (przy akompaniamencie gitary).
- Ćwiczenia funkcji językowych (kompetencji fonologicznej i syntaktycznej); wyodrębnianie z treści piosenki:
– zdań (Co robią misie? Gdzie przyjechały misie?– odpowiadanie słowami piosenki).
– wyrazów (Co misie narobiły w lesie? Co misie narobiły w borze?).
– sylab i głosek (Ile sylab ma wyraz las, bór, misie?, Jaką głoską rozpoczynają się wyrazy: misie, jadą? Jaką głoskę słyszycie na końcu wyrazu: las, hałas?).
Zajęcia właściwe:
- Ćwiczenia ruchowe:
– zabawa ruchowa, naśladowcza „Misie idą – misie śpią” – naśladowanie ruchem poruszających się oraz śpiących niedźwiadków (tamburyno)
– „Jak daleko miały misie do lasu?” – mierzenie odległości stopami, krokami, pomiar zaproponowany przez dzieci.
- Ćwiczenia narządów mowy – dzieci „misie” oblizują wargi z miodu.
- Ćwiczenia ruchowo-słuchowe:
– Dzieci siadają w kole i śpiewają piosenkę pchając po kole samochód z misiem wg wskazówek nauczycielki (w prawo, w lewo) .
–Dzieci wystukują rytm śpiewanej piosenki na leżących przed nimi woreczkach z grochem. Uderzając jedną ręką wystukują rytm:
– pięścią;
– wewnętrzną stroną dłoni;
– według pomysłu podanego przez wybrane dziecko.
- Ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe:
– Demonstracja wzoru: nauczycielka pokazuje duży wzór na tablicy i omawia go z dziećmi (z czego składa się wzór, jakie wyglądają linie, ile ich jest).