Jak mogę się bawić matematyką? - zajęcia w ramach programu „Rosnę z matematyką” fundacji mBank
Jak mogę się bawić matematyką? - zajęcia w ramach programu „Rosnę z matematyką” fundacji mBank.
CELE OGÓLNE:
- rozbudzanie zainteresowania dzieci matematyką;
- ukazanie korzyści płynących z edukacji matematycznej;
CELE SZCZEGÓŁOWE
DZIECKO:
- zna zasady zachowywania się w trakcie zabaw;
- bierze czynny udział w zajęciach;
- angażuje się w zabawy matematyczne;
- śpiewa piosenki.
METODY:
- metody asymilacji wiedzy: pogadanka
- metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy: gra dydaktyczna
- metody ćwiczebne: realizacja zadań wytwórczych
FORMY:
grupowa oraz indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- chusta Klanza;
- miękkie zabawki, takie jak piłeczki, misie itp.
- zasady w formie plansz;
- kartka a3, mazaki, kredki
- plansze do memory.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Przywitanie się z dziećmi za pomocą zabawy „Witam wszystkich, którzy…”
2. Przedstawienie dzieciom zasad związanych z zajęciami.
3. Burza mózgów – jakie matematyczne zabawy znają dzieci?
4. Zabawa „Wstająca liczba” - dzieci siedzą w kole i każde z nich otrzymuje małe przedmioty. Rozdajemy 1,2,3, itd. przedmiotów. Mówimy cyfrę –np. 3 i mają szybko wstać te dzieci, które mają 3 przedmioty. Otwierają dłoń i sprawdzamy. I podajemy kolejna liczbę itd.
5. Zabawa z chustą Klanza - stoimy w kręgu, wszystkie dzieci trzymają chustę Klanza. Na chustę wrzucamy miękkie przedmioty –piłeczki, misie itd. wraz z całą grupą liczymy przedmioty, które są na chuście. Zadaniem grupy jest jednocześnie trzymając chustę tak nią ruszać, aby wyrzucić z chusty przedmioty np. umawiamy się z dziećmi, że ma pozostać na chuście np. 5 przedmiotów.
6. Zabawa z piosenką - „Piosenka o liczeniu od 1 do 10” z kanału Jazzowanki.
7. Gra memory z cyframi
8. Masażyk relaksacyjny „Bałwanek”
Nasz bałwanek śmieszny panek:
Zrobię kulę, zrobię dwie,
Skleję i trzymają się!
Trzecia kula- oto głowa
I figura już gotowa!
Oczy-czarne plamki dwie,
Prosty nos, buzia w skos I fajeczka żarzy się.
Rózga, czapka nieco krzywo
I skończone nasze dziwo.
9. Wyciszenie – podawanie sobie dzwoneczka z ręki do ręki.
10. Ewaluacja zajęć – zapytanie uczniów co im najbardziej się podobało, co chcieliby powtórzyć na kolejnych zajęciach.
11. Podziękowanie uczniom za udział w zajęciach, zakończenie zajęć.
Opracowała:
Anna Szymborska-Trejber