Scenariusz zajęć Jak powstają chmury, deszcz
Scenariusz zajęc dla 6 latków mający na celu zapoznanie dzieci ze zjawiskami przyrodniczymi łączący elementy zabawy ruchowej oraz sprawności manualnych
Grupa wiekowa:
6-latki
Czas zajęć:
30 min
Cele ogólne zajęć:
- poznawanie zjawisk przyrodniczych,
- rozwijanie mowy,
Cele operacyjne zajęć – dziecko:
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach badawczych,
- uczestniczy w zabawach ruchowych,
- rozwija sprawność manualną,
- wie, jak powstają chmury i deszcz,
- potrafi wypowiadać się na dany temat,
Metody pracy:
słowne:
- rozmowa kierowana
czynne:
- zabawa badawcza
oglądowe:
- oglądanie obrazków
- zabawowe
Formy organizacyjne:
- zbiorowa, indywidualna
Środki dydaktyczne:
kubek z wodą, pianka do golenia, zabarwiona na kolorowo woda, strzykawka,
obrazki związane z pogodą
Przebieg zajęć:
Powitanie
Zabawa muzyczno-ruchowa „Przywitamy się wesoło”.
- Podczas śpiewania dzieci ilustrują treść piosenki ruchem i gestem. (2 min.)
Wprowadzenie do tematu zajęć – zagadka.
- Dzieci rozwiązują zagadkę przeczytaną przez nauczycielkę: (1 min.)
Kiedy mam go spotkać,
to parasol noszę
i zakładam płaszczyk,
a także kalosze.
„Co nie pasuje do jesiennej pogody?”
- zabawa rozwijająca spostrzegawczość. Rozkłada przed dziećmi obrazki związane z pogodą. Dzieci wskazują, które nie pasują do jesiennej pogody. Próbują wyjaśnić, dlaczego. (4 min.)
„Słońce i deszcz”
- zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci biegają, na hasło: Słońce – wyciągają w górę ramiona i poruszają dłonią (świeci słońce). Na hasło: Deszcz – chowają się przed deszczem – przykucają i pochylają nisko głowy. (3 min.)
„Kolorowy deszcz”
- zabawa badawcza z pianką do golenia. Najpierw dzieci nalewają wodę do kubka, potem wyciskamy piankę tworząc chmurę, a później polewamy ją kolorową wodą ze strzykawki. Po chwili pod „chmurką” pojawia się tęczowy deszcz. (10 min.)
„Hej pada, pada deszczyk”
- zabawa muzyczno-ruchowa. Podczas śpiewania dzieci ilustrują treść piosenki ruchem i gestem. (2 min.)
„Jaki jest deszcz?”
- poszerzanie zasobu słownictwa. Dzieci na podstawie doświadczenia szukają odpowiedzi na pytania: Co robi deszcz? – pada, kapie, mży, leje, dudni, stuka, dzwoni, bębni, siąpi itp. Jaki jest deszcz? – mokry, zimny, głośny, delikatny, przyjemny itp. (3 min.)
„Pada deszczyk”
- zabawa paluszkowa. Dzieci powtarzają za nauczycielem rymowankę i próbują zilustrować ją, wykonując odpowiednie ruchy, naśladując nauczyciela. (3 min.)
Deszczyk pada, deszczyk pada, stukają palcami o dywan,
parasolka się rozkłada. tworzą parasolkę z palca wskazującego i dłoni,
Chmurki małe się spotkały kreślą w powietrzu kształty chmur,
i cichutko rozmawiały. dłonie naśladują rozmowę,
Deszczyk pada, mały, wielki, naśladują palcami padający deszcz,
Podsumowanie zajęć