Jak przygotować adaptację w przedszkolu - porady dla nauczycieli

Jak przygotować adaptację w przedszkolu - porady dla nauczycieli
Drukuj Skomentuj

Co zrobić, by rozpacz dziecka trwała krócej, a rodzice szybciej przekonali się do nowej pani - czyli o adaptacji słów kilka. Jesteś gotowa na wyzwanie? W poniższym artykule zebraliśmy porady dla nauczycieli, jak krok po kroku przygotować adaptację w przedszkolu.

Krok 1: Zajęcia adaptacyjne z rodzicami


Tego typu zajęcia czasami organizowane są już w sierpniu. Obecność rodziców uspokaja dzieci, a i czas spędzony razem pozwala opiekunom na poznanie kadry, rytmu dnia, zasad panujących w przedszkolu. Jeśli więc w przedszkolu, w którym pracujesz, jest możliwość zorganizowania dni adaptacyjnych z udziałem rodziców - wykorzystaj ją!

 

Krok 2: Zebranie z rodzicami

 

Pamiętaj też, by zorganizować spotkanie, na którym będą obecni rodzice bez dzieci. Zebranie jest Ci potrzebne, by m.in.:

 

  • dopełnić wszystkie formalności wymaganych przez przedszkole (np. zebranie zgód),
  • przekazać informacje odnośnie zasad panujących w przedszkolu, a także tego jak będzie przebiegała adaptacja,
  • przekazać rodzicom informacje, jaka wyprawka jest wymagana.

 

Krok 3: Przygotowanie sali i tablicy informacyjnej


Pierwsze wrażenie jest bardzo ważne, warto więc zadbać o to, by dzieci i rodziców witały sale urządzone estetycznie i radośnie. Jednak przygotowując adaptację w przedszkolu, zastanów się, czy warto wykładać wszystkie zabawki od razu. O tym, po co wyjmować je stopniowo, przeczytasz poniżej (krok 7).

Jeśli chodzi o tablicę informacyjną, warto umieścić na niej najważniejsze informacje: plan dnia, informacje o wyprawce, porady dla rodziców odnośnie adaptacji. Postaraj się jednak, by te informacje nie wyglądały jak pisma urzędowe. Dobrze jeśli tablica przypomina rodzicom, że przedszkole jest po to, by ich wspierać w wychowaniu dzieci - nie pouczać.

Jakie porady przekazać rodzicom? Zainspiruj się naszym artykułem: Jak przygotować dziecko (i rodzica) na piewsze dni w przedszkolu

 

Krok 4: Ściągawki


Wydaje Ci się to nieprofesjonalną poradą dla nauczycieli? Nic bardziej mylnego! W pierwszych dniach warto mieć przy sobie pomoce, po które możemy sięgnąć w dowolnym momencie. Pamiętaj, że wrześniowa adaptacja w przedszkolu będzie trudnym momentem również dla Ciebie - wykorzystaj więc te triki, uchronić się przed dodatkowym stresem:

 

  • karteczki z imionami dzieci - zapamiętać pierwszego dnia imiona kilkunastu osób to spore wyzwanie! Dlatego warto przygotować sobie marker, nożyczki i papierową taśmę, na której będziesz pisać imiona i przyklejać ją do ubrań dzieci,
  • lista zabaw integracyjnych - nawet jeśli masz “sprawdzone” zabawy, taka ściągawka może Ci się przydać. Bo komu nie zdarzają sie momenty, kiedy naglę ma się dziurę w głowie i umykają najlepsze pomysły?
  • informacje o alergiach, nietolerancjach dzieci, inne - czyli informacje, które powinny być znane wszystkim opiekunom w przedszkolu (również pomocom nauczyciela, kucharkom). Dobrze, jeśli taka rozpiska jest umieszczona w miejscu dostępnym dla wszystkich pracowników.

 

Krok 5: Maskotka

 

… albo inną zabawka, która będzie witała dzieci. Bo pomimo uśmiechu nauczycieli i rąk gotowych do przytulania, niektóre dzieci mogą woleć maskotkę jako powiernika swoich smutków niż nowe panie.

 

Krok 6: Zajęcia grupowe


Ważne, by od samego początku angażować dzieci w zajęcia grupowe. Maluchy, mimo dostępu do nowych, pięknych zabawek, mogą na początku mieć trudności ze zorganizowaniem sobie czasu wolnego. Dodatkowo pozostawienie ich bez zajęcia może spowodować, że zaczną tęsknić do rodziców. Tak więc jedną z ważniejszych porad dla nauczycieli jest zaangażowanie się w 150% już w pierwszych dniach!

Warto też zastanowić się, do jakich nawyków chcesz przyzwyczajać dzieci już od pierwszego dnia. Warto od początku starać się wypracowywać takie rytuały - wbrew pozorom rutyna w przedszkolu jest bardzo potrzebna! Więcej przeczytasz tu: Porady dla nauczyciela przedszkolnego: rutyna w przedszkolu

 

Krok 7: Przedszkole - wielka przygoda!


Część zajęć pewnie trzeba będzie poświęcić na sprawy “organizacyjne” - pokazanie dzieciom, gdzie jest kosz na śmieci, gdzie mają odkładać zabawki. Bardzo dużo czasu zejdzie też na gaszenie emocjonalnych wybuchów. A może taką naukę przerobić w zabawę?

 

  • Odkrywaj z dziećmi salę przedszkolną. Każdego dnia zapoznawaj ich z nowym kącikiem tematycznym; dobrze by było, gdyby zabawki nie były umieszczone od razu we wszystkich, ale pojawiały się stopniowo. Z jednej strony zaciekawisz dzieci przygodą, z drugiej będziesz ich stopniowo wdrażać w sprzątanie po sobie i odkładanie zabawek na konkretne miejsce.
  • Wykorzystaj bajki terapeutyczne. Wybierz te, w których bohaterowie mierzą się z emocjami podobnymi do odczuwanych aktualnie przez Twoją grupę: strach przed nieznanym, tęsknota.
  • Zaproś dzieci do zajęć plastycznych. Niektórym maluchom wystarczy powiedzieć, że będziemy robić prezent dla rodziców, który damy im na koniec dnia - dużo chętniej angażują się w takie zajęcia, jednocześnie przestając płakać za rodzicami!

 

Może przyda Ci się:

Jak regulować emocje: 8 zabaw dla grupy przedszkolnej

Mindfullness dla dzieci: 5 zabaw na ćwiczenie uważności

Filmy

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi