Jak stymulować myślenie dziecka?

Jak stymulować myślenie dziecka?
Drukuj Skomentuj

Dziecko w wieku przedszkolnym bardzo intensywnie się rozwija – zarówno werbalnie, jak i społecznie, poznawczo i motorycznie. Uczy się coraz bardziej adekwatnie postrzegać rzeczywistość, interpretować ją i wyciągać wnioski. Warto wykorzystać ten etap, by jak najskuteczniej wspierać procesy myślowe maluchów.
Dr Joanna Jarmużek

Zabawa to podstawowa dziecięca aktywność. Dzięki niej przedszkolak poznaje otaczający świat i rządzące nim zasady. Służy zresztą nie tylko rozrywce, lecz także rozwojowi emocjonalnemu, społecznemu, intelektualnemu, doskonaleniu procesów myślowych i zdolności rozwiązywania problemów. Dzięki aktywnemu działaniu i samodzielnym próbom rozwiązania napotykanych w zabawie trudności dzieci uczą się o wiele więcej niż poprzez zorganizowane zajęcia i bierne słuchanie przekazywanych im treści. Oto przykłady zabaw, które pomagają stymulować rozwój poznawczy najmłodszych.

 

Dobieranie w pary
Przed dziećmi (w dwu- lub trzyosobowych grupach) układamy różne przedmioty i prosimy o dobranie ich w pary – co do siebie pasuje. Następnie pytamy, czym się kierowały, łącząc je właśnie w ten sposób. Nie ma złych odpowiedzi i złych połączeń – najważniejsze, by dzieci potrafiły uzasadnić swój wybór.


Szukanie skarbu z mapą

Przygotowujemy mapę fragmentu sali, ogrodu lub podwórka przedszkolnego i zaznaczamy na niej miejsce ukrycia jakiegoś skarbu. Skarb może być powiązany tematycznie z procesem edukacyjnym z danego tygodnia. Dzieci muszą go odnaleźć, posługując się mapą.


O czym myślę?
Opowiadamy dzieciom o czymś i prosimy, by zgadły, o czym mowa. Propozycje definicji: 1) Myślę o zwierzęciu, które ma cztery łapy, lubi obgryzać kości i głośno szczeka. 2) Myślę o czymś, co jest zrobione z drewna, może mieć różne kolory i jest potrzebne do rysowania.

 

Pocztówkowe puzzle
Tniemy na kawałki widokówkę (im starsze dziecko, tym więcej elementów, dla maluszków wystarczy od czterech do sześciu części) i prosimy, by dzieci ułożyły obrazek. Możemy też narysować na obrazku linie i poprosić o rozcięcie go wzdłuż nich – dzięki temu dodatkowo poćwiczymy sprawność dłoni.


Labirynty

Świetnym ćwiczeniem procesów uwagowych jest szukanie drogi w labiryncie. Możesz wydrukować dziecku gotową kartę pracy i narysować labirynt samodzielnie lub spróbować stworzyć go np. z klocków. Zachęć dzieci, żeby wykonały labirynty dla ciebie!


Klasyfikowanie, szeregowanie przedmiotów. Tworzenie zbiorów i podzbiorów
Na dowolnym zbiorze możemy też nauczyć dziecko klasyfikowania przedmiotów według określonego kryterium: koloru, rozmiaru, materiału. Otwórz szufladę z drobiazgami i poproś dziecko, żeby uporządkowało je według dowolnego klucza. Może w ten sposób szeregować także zabawki w kartonie lub zakupy w siatce.

O tym, jak rozwija się mózg dziecka, jakie są mocne i słabe strony jego myślenia oraz na co w tym kontekście warto zwrócić uwagę, pracując z najmłodszymi, przeczytają Państwo w miesięczniku „Przedszkole” nr 3, 2020 wydawanym przez Oficynę MM Wydawnictwo Prawnicze.

 

Źródło: materiały prasowe.

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!