Jak uczyć dzieci zarządzania pieniędzmi?

Jak uczyć dzieci zarządzania pieniędzmi?
Drukuj Skomentuj

Nikt z nas nie rodzi się z genem przedsiębiorczości. Podstawy pewnych cech są biologicznie uwarunkowane, ale to, jak wykorzystamy potencjał, zależy od przebiegu naszego rozwoju, zwłaszcza we wczesnych latach życia. Przedsiębiorczość, rozumiana jako zdolność gromadzenia środków, zarządzania nimi i oszczędzania, to ważna umiejętność, która procentuje na każdym etapie dorosłego życia. Bo choć pieniądze to nie wszystko i same w sobie nie dają poczucia szczęścia, to jednak zapewniają możliwość wzrostu szeroko rozumianego kapitału. Jak zatem nauczyć dzieci bycia przedsiębiorczymi?

Kinga Bartkowiak


Przedsiębiorczość to nie tylko oszczędzanie i wykorzystywanie kapitału finansowego. To także wykazywanie się pomysłowością, opracowywanie innowacyjnych rozwiązań, samodzielność, umiejętność przewidywania konsekwencji swoich działań i branie odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Postawy te są ważne z perspektywy kariery zawodowej czy sukcesu ekonomicznego. Kreatywność czy samodzielność działań i poczucie skuteczności procentują na każdym etapie życia, pozwalają na świadome podejmowanie decyzji i planowanie.

 

Dobre praktyki w nauce przedsiębiorczości:


    1. Uczmy wymyślania zastosowań. Można to robić poprzez takie zadania jak np. tworzenie biżuterii albo zabawek z recyklingu.
    2. Zachęcajmy do samodzielności. Dostosowujmy zadania do wieku: najmłodszych dopingujmy w sprzątaniu zabawek, starszym pozwalajmy na samodzielne robienie zakupów.
    3. Rozmawiajmy z dziećmi o wartości pracy i tłumaczmy, skąd się biorą pieniądze.
    4. Od najmłodszych lat pokazujmy, że pieniądze można oszczędzać i nimi zarządzać. Włączajmy dzieci w planowanie budżetu, pozwalajmy im na nawet małe decyzje (np. wybór bluzy czy butów).
    5. Uczmy, że przedsiębiorczość oznacza bycie kreatywnym i innowacyjnym, ale również działania na rzecz społeczności. Przekazujmy zasady fair play.
    6. Uświadamiajmy, że posiadanie pieniędzy nie jest niczym złym, ale nie są również same w sobie źródłem szczęścia. Zachęcajmy do tworzenia projektów i planów, które dziecko mogłoby realizować.
    7. Włączajmy dzieci w wykonywanie obowiązków domowych, aby stawały się bardziej samodzielne i zaradne. Pamiętajmy jednak, by nie zarzucać dzieci zadaniami do wykonania i by również z nimi konsultować np. plan sprzątania domu w danym tygodniu.
    8. Pozwólmy dzieciom rozwijać wrodzone predyspozycje i wybierać np. tematykę zajęć pozalekcyjnych. Zacznijmy od zapytania dziecka o to, czym szczególnie lubi się zajmować.

 

Przedsiębiorcze przedszkolaki


Nauka przedsiębiorczości od najmłodszych lat jest możliwa. I choć samo bycie przedsiębiorczym kojarzy się głównie z zarabianiem, warto pamiętać, że można tę umiejętność rozumieć szerzej. Osoba przedsiębiorcza jest samodzielna, potrafi podejmować decyzje i brać za nie odpowiedzialność, szuka rozwiązań, a także aktywnie dążący do celu. Takie cechy w życiu dorosłym są na wagę złota.

 

Więcej wskazówek pozwalających na wykształcenie w dzieciach postawy przedsiębiorczości znajdą Państwo w miesięczniku „Przedszkole” nr 6 (130), czerwiec–lipiec 2020 wydawanym przez Oficynę MM Wydawnictwo Prawnicze.

 

 

Źródło: Materiały prasowe.

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!