Scenariusz zajęć Jak wygląda praca rolnika w gospodarstwie?
Senariusz zajęć otwartych dla rodziców oraz dla nauczycieli. Wykorzystano w nim metody aktywizujące.
Grupa wiekowa:
6-latki.
Cele ogólne:
- Stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia i doskonaleniu sprawności umysłowych.
- Pogłębianie i usystematyzowanie wiedzy na temat pracy rolnika.
- Wzbogacenie zasobu słownictwa o pojęcia związane z pracą w gospodarstwie.
- Tworzenie warunków rozwijających umiejętność współpracy w zespole.
Cele szczegółowe:
- Utrwalenie nazw czynności, które wykonują rolnicy.
- Odtwarzanie ruchem treści opowiadania.
- Podejmowanie prób odczytywania nazw zawodów: rolnik, sadownik, hodowca, pszczelarz, ogrodnik.
- Rozwijanie umiejętności posługiwania się nowymi pojęciami i budowania wypowiedzi.
- Zgodne współdziałanie w grupie.
- Prezentowanie wytworów pracy zespołu na forum grupy.
Metody pracy z dziećmi:
- Metody i techniki aktywizujące (metoda pracy we współpracy, metoda tworzenia i definiowania pojęć - mapa pojęciowa, pajęczynka).
- Czynne (samodzielnych doświadczeń, kierowania aktywnością, zadań).
- Oglądowe (udostępnianie sztuki).
- Słowne (sposoby społecznego porozumienia, objaśnienia, instrukcje).
Formy organizacyjne:
indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
radioodtwarzacz, płyta CD, pendrive z nagraniem piosenki, krzyżówki i litery tworzące hasło, tekst opowiadania pt. „Praca w gospodarstwie”, kolorowe kółeczka, kartoniki z literami, plansze z kodem obrazkowo-literowym, napisy ROLNIK, OGRODNIK, SADOWNIK, PSZCZELARZ, HODOWCA, kredki, białe kartki w formacie A4, sylweta rolnika, marker, magnesy, kłębek wełny, nożyczki.
Podstawa programowa:
I.5,7,9, II.2,7,8, III.1,5,8,9, IV.1,4,7,8,18,20.
Opis przebiegu zajęć:
- Powitanka „Nasza grupa” – nawiązywanie bliższego kontaktu poprzez wspólną zabawę.
Dzieci stają w kole, śpiewając powitankę, witają się przez ukłon, dotykają sąsiada łokciami, stopami, przybijają piątki.
- „Rolnik”– wprowadzenie do tematu zajęć. Rozwiązywanie krzyżówki.
Nauczyciel przygotowuje samoprzylepne kółeczka w pięciu kolorach. Dzieci losują kółeczka i dobierają się w zespoły zgodnie z wylosowanym kolorem (będą tak pracowały podczas przebiegu całego zajęcia). Prowadzący rozdaje każdej grupie krzyżówkę, której rozwiązaniem jest hasło: ROLNIK. Ochotnicy mówią, z czym kojarzy im się to słowo.
- „Praca w gospodarstwie” – twórcza zabawa ruchowa.
Nauczyciel opowiada historię, natomiast dzieci naśladują wszystkie wskazane czynności lub zwierzęta występujące w opowiadaniu.
Na wiejskim podwórku praca wre od świtu.
W pierwszym gospodarstwie, gospodarz skoro świt wstał, by zająć się zwierzętami. Najpierw wszedł do chlewika, gdzie w wielkich kotłach mieszał paszę dla świnek i nalewał wodę do zbiorników. Chwycił widły w dłonie i przenosił nimi belki słomy i siana do boksów. Następnie poszedł do obory, gdzie czekały na niego łaciate krowy. Stały i głośno muczały. Gospodarz nakarmił je, a potem wydoił. Do wiaderka spłynęło ciepłe, pyszne mleczko. W stajni mieszkało stado koni. Hodowca wsypał im nieco owsa i oczywiście nalał wodę do zbiorników. Kogut zniecierpliwił się i głośno zapiał: kukuryku! Gospodarz wszedł do kurnika i zebrał świeża jajka. Nasypał kurkom paszy i uzupełnił poidła wodą.
W drugim gospodarstwie, rolnik zjadł szybko śniadanie i wyprowadził z garażu traktor. Doczepił do niego pług i wyruszył w pole. Zaorał i zbronował całe pole, aby spulchnić ziemię i zniszczyć chwasty. Następnie w wielkie wiadro wsypał ziarno i zaczął siać zboże – chodząc po polu w jedną i drugą stronę.
W trzecim gospodarstwie słychać było brzęczenie pszczół. Tam opiekował się nimi inny gospodarz, który miał własną pasiekę. Podkarmił pszczółki ciastem ze sklepu pszczelarskiego, a następnie zebrał pyszny, słodziutki miód.