„Jesienne drzewo” - scenariusz zajęć plastycznych w grupie dzieci czteroletnich

Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
„Jesienne drzewo” - scenariusz zajęć plastycznych w grupie dzieci czteroletnich
2.0
2 oceny
Oceń

Temat kompleksowy: Jesienią w parku

 

Temat dnia: Jesienne drzewo

 

Cele ogólne:

 

  •  utrwalanie wiadomości na temat darów i cech jesiennej pogody,
     poszerzanie doświadczeń plastycznych dzieci,
  •  rozwijanie inwencji twórczej dzieci,
  •  kształtowanie u dzieci umiejętności pracy w małym zespole,
  •  wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad obowiązujących w grupie

 

Cele operacyjne:

Dziecko:

 

  •  zna nazwy, niektórych jesiennych drzew: jarzębina, kasztanowiec, dąb, świerk, sosna,
  • potrafi przyporządkować do drzew ich jesienne dary: kasztany, szyszki, liście, żołędzie, jarzębinę,
  • opisuje  cechy jesiennej pogody,
  • poznaje nową technikę plastyczną- malowanie tuszem,
  • tworzy pracę plastyczną według własnego pomysłu z dostępnych mu materiałów,
  • słucha i wykonuje polecenia nauczycielki.

 

Metody:

 

  •  słowne: rozmowa kierowana, objaśnienia,
  •  oglądowe: obserwacja, pokaz,
  •  czynne: zadań stawianych dziecku do wykonania.

 

Formy pracy: zbiorowa, w małym zespole, indywidualna

 

Środki dydaktyczne: kolorowe ilustracje;  strój  Pani Jesieni: opaska z listkami, bluzka z listkami; tekturki; skrzynia z darami jesieni; listki wycięte z brokatowej gąbki; kawałki krepiny i kolorowego papieru; kredki;  plastelina; kolorowe i białe kartki ksero; szpilki, tablica

 

 

Przebieg zajęć:

 

A) Wstęp:

 

1. Nauczycielka przebrana za Panią Jesień zbiera dzieci na dywanie z wykorzystaniem rymowanki: „Kółeczko, kółeczko, okrągłe jajeczko”.

 

2. Gdy wszystkie dzieci usiądą grzecznie na dywanie w kole nauczycielka wita się z dziećmi za pomocą jesiennego wierszyka:

 

Witam wszystkich , którzy przybyli do jesiennej krainy, aby się wspólnie bawić. Pozdrawiam tych którzy:


  • mają dobry humor
  • lubią jeść owoce i warzywa
  • lubią się wesoło bawić
  • lubią taniec
  • nie lubią nudy

 

Dzieci, których dotyczą słowa wierszyka machają do pani.

 

B) Rozwinięcie:

 

1. „Pory roku” - zabawa dydaktyczna. Po przywitaniu dzieci nauczycielka podchodzi do tablicy i odsłania przyczepione na niej obrazki. Zadaniem dzieci jest wskazanie jesienną różdżką ilustracji przedstawiającej Panią Jesień i opisanie charakterystycznych cech jesiennej pogody.

 

2. „Skrzynia z jesiennymi darami” - zabawa dydaktyczna. Nauczycielka stawia przed dziećmi tajemniczą skrzynię chętne dzieci, wyjmują z niej szyszki, liście, kasztany, żołędzie i jarzębina oraz wskazują nazwy drzew, z których pochodzą te dary jesieni.  Pomocą dla dzieci są kolorowe obrazki przedstawiające liście i owoce: kasztanowca, jarzębiny, dębu, sosny, świerku. Dzieci układają na  obrazkach nich dary jesieni.

 

3. „Rosną drzewa” - zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa. Dzieci naśladują wykonywane przez panią czynności: kopanie dołka, wsadzanie roślinki do ziemi, zasypywanie dołka ziemią, podlewanie drzewka, rośnięcie roślinki, wirowanie liści wietrze.


4. „Jesienne drzewo” - praca plastyczna: nauczycielka zbiera dzieci w kole na dywanie, układa przed przedszkolakami pomoce plastyczne potrzebne do zajęcia i prezentuje sposób wykonania pracy.

 

5. Następnie nauczycielka prosi chętne dzieci o odniesienie pomocy plastycznych na przygotowany wcześniej stolik.


6. Wychowawczyni wskazuje dzieci, które jako pierwsze będą wykonywały prace. Pozostałe dzieci bawią się przez ten czas w kącikach zainteresowań.  
 
7. Po skończeniu pracy dzieci idą z panią pod tablicę, a nauczycielka przypina prace tworząc wystawkę. Nauczycielka zaprasza do stolika kolejne dzieci.


C) Zakończenie:

Twoje uwagi i pomysły

Tagi