Jesienne wiatry, jesienne deszcze - scenariusz zajęć otwartych dla rodziców

Scenariusz zajęć otwartych dla rodziców przeprowadzonych w grupie dzieci sześcioletnich.
Temat:
- Jesienne wiatry, jesienne deszcze
Cel ogólny:
- usprawnianie analizatora słuchowego poprzez wyodrębnianie głosek w wyrazach
- kształtowanie umiejętności różnicowania i oznaczania kierunków na płaszczyźnie
- rozwój twórczego myślenia
Cele operacyjne. Dziecko potrafi:
- uważnie słuchać dłuższych poleceń
- zna określenia góra, dół, prawa strona, lewa strona kartki
- zaśpiewać piosenkę
- dokonać podziału przedmiotów wg ich przeznaczenia
- reagować na zmianę tempa utworu
- udzielać odpowiedzi pełnym zdaniem
Metody:
- słowne: objaśnienia i instrukcje
- percepcyjne: pokaz i obserwacja
- czynne: zadań stawianych do wykonania
Pomoce:
- lalka, miś, parasolka, kalosze, adidasy, ilustracje różnych przedmiotów, kartki w kratkę, ołówki, wiersz pt. „Cztery wiatry” M. Kownackiej, nagranie piosenki „Pan listopad gra na basie”, magnetofon, tamburyn, bębenek.
Formy:
- zbiorowa i indywidualna
Przebieg zajęć
1. Zaśpiewanie piosenki „Pan listopad gra na basie” połączone z ruchową ilustracją.
2. Wysłuchanie utworu pt. „Cztery wiatry” M. Kownackiej.
3. Quiz dla rodziców –zadawanie pytań przez dzieci
- „Jaką pogodę nawiewa wiatr wschodni?”
- „Jaką pogodę nawiewa wiatr zachodni?”
- „Jaką pogodę nawiewa wiatr północny?”
- „Jaka pogodę nawiewa wiatr południowy?”
4. Wyodrębnianie przedmiotów z pośród innych, które są niezbędne podczas listopadowej pogody – układanie ich na chmurce.
5. Analiza słuchowa wyrazów przyporządkowanych do zbioru „z chmurką”. Układanie modelu tych wyrazów.
6. Zabawa muzyczno-ruchowa „Deszcz”.
- wyklaskiwanie podanych przez nauczycielkę rytmów
- reagowanie na zmianę natężenia akompaniamentu: deszczyk, ulewa
7. Próba udzielenia odpowiedzi na pytania :
- co by było, gdyby cały czas padał deszcz?
- co czujemy gdy pada deszcz?
- co by było, gdyby deszcz był kolorowy?
8. Graficzne dyktando-rysowanie wg poleceń nauczycielki:
- dwie kratki w dół ,dwie kratki w prawo, dwie kratki w dół, dwie kratki w lewo
- dwie kratki w górę, jedna kratka w prawo, jedna w górę, dwie w prawo, jedna w dół, jedna w prawo, dwie w dół, dwie w prawo
9. Obejrzenie ćwiczeń graficznych, porównanie wg wzoru przez nauczyciela.
10. Omówienie zajęć.
11. Podziękowanie rodzicom za udział w zajęciach i zaproszenie wszystkich dzieci wraz rodzicami na salę zabaw.
Opracowanie: Adrianna Mycka-Sobieraj