„Jestem bezpieczny podczas wakacji” - scenariusz zajęć dla dzieci 4 i 5 letnich
Cel główny:
- wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas wakacji,
- rozwijanie pamięci i uwagi,
- nauka pracy na tablicy multimedialnej.
Cele operacyjne (dziecko):
- zna zasady bezpieczeństwa podczas zabawy,
- zna wybrane znaki ostrzegawcze, z jakimi może się spotkać w czasie wakacji,
- zna numery alarmowe,
- utrwala zdobyte informacje w czasie zabaw i sytuacjach edukacyjnych.
Metody pracy:
- czynna (zadań stawianych dziecku, kierowania aktywnością, metoda ćwiczeń),
- oglądowa (pokaz na tablicy multimedialnej),
- słowna (rozmowa, pogadanka).
Formy organizacyjne:
- zbiorowa,
- indywidualna.
Środki dydaktyczne:
Laptop, tablica multimedialna z oprogramowaniem eBEAM Edge, prezentacja multimedialna, płyta CD z piosenką „Razem z latem”, ćwiczenia grafomotoryczne, sylweta żaglówki, klej, ołówek.
Przebieg zajęć:
Omówienie zasad bezpieczeństwa. Nauczyciel czyta dzieciom krótkie wiersze o niebezpiecznych zachowaniach podczas wakacji. Dzieci wypowiadają się, jak należy zachować się podczas zabawy w wodzie , w lesie, itp.
Zabawa ruchowa przy piosence „Razem z latem ja”.
1. Chodzi złote lato
w kapeluszu z kwiatów.
W rękach ma latawiec,
biega z nim po trawie.
Ref.:
Hopsa, hopsasa, razem z latem ja,
Hopsa, hopsasa, razem z latem ja.
2. Czasem dla ochłody
lato zjada lody.
Zjada je powoli,
gardło go nie boli.
Ref.:
Hopsa, hopsasa, razem z latem ja,
Hopsa, hopsasa, razem z latem ja.
Numery alarmowe – nauczyciel pyta dzieci, co należy zrobić w sytuacjach awaryjnych. Pyta o numery alarmowe. Dzieci pracują na tablicy multimedialnej, łączą odpowiedni numer telefonu z karetką pogotowia, wozem policyjnym, strażą pożarną. Przypomnienie o numerze alarmowym 112.
Na wakacjach – zabawa ruchowa. Dzieci udają się w podróż wakacyjną wykorzystując różne środki lokomocji. Nauczyciel uprzednio informując, co trzeba będzie zrobić podnosi ilustrację przedstawiającą dany środek lokomocji, a dzieci naśladują dany środek transportu oraz odgłosy jakie wydaje.
Znajdź różnicę – nauczyciel wyświetla po dwa obrazy na tablicy multimedialnej. Zadaniem dzieci jest wskazać cztery różnice na obrazkach.
Jak się bawić – zadaniem dzieci jest omówienie obrazu na tablicy, obraz przedstawia zabawy wakacyjne. Dzieci opowiadają, czy można bawić się w ten sposób, czy zachowanie jest bezpieczne. Wybrane dziecko zaznacza smutną lub uśmiechniętą buzię przy obrazku.
Praca plastyczna „Żaglówka” - dzieci poprawiają kształt fal i słoneczka z kolorowego papieru tworzą żaglówkę.
Zakończenie zajęć, podziękowanie dzieciom za udział w zajęciach.
Autor: Urszula Kapuścik