Jesteśmy różni, ale tacy sami - scenariusz zajęć dla dzieci 4, 5 i 6 letnich
„Jesteśmy różni, ale tacy sami – wszyscy jesteśmy przyjaciółmi”
CEL OGÓLNY:
- rozwijanie inwencji twórczej
- rozwijanie umiejętności współpracy
CELE OPERACYJNE - Dziecko:
- wyraża swoje przeżycia w pracy plastycznej
- współdziała w parze z kolegą
METODY:
- czynne: zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń
- słowne: rozmowa, opowiadanie
FORMY:
- praca z grupą
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- nagranie z muzyką instrumentalną, kartony, papier pakowy, mazaki
PRZEBIEG:
1. Zabawa integracyjna – „Iskierka przyjaźni” - dzieci stoją w kręgu, trzymają się za ręce, nauczyciel wysyła iskierkę przyjaźni – lekko ściska dłoń dziecka obok siebie, dziecko przekazuje iskierkę dalej, aż ta powróci do nauczyciela, który stwierdza: „Iskierka wróciła, płonę wielką przyjaźnią”, wszyscy unoszą ręce w górę w jednym uścisku.
2. Stojąc w kręgu dzieci wypowiadają słowa:
„Stoimy ramię przy ramieniu, możemy być wielcy w oka mgnieniu.
Możemy być też mali, ale nigdy nie będziemy sami”.
3. „Masażyk” – dzieci dobierają się parami, wykonują na plecach kolegi masażyk według rymowanki:
Szły słonie,
Biegły konie,
wiła się kręta rzeczka,
szły panie na szpileczkach,
padał drobny deszczyk.
Czujesz dreszczyk?
4. „Znajdź kogoś, kto...” – Dzieci swobodnie poruszają się przy muzyce. Na pauzę w muzyce dobierają się parami według poleceń nauczyciela: Znajdź kogoś, kto... (ma taki sam kolor oczu/włosów/bluzki jak ty; ma taką samą długość ręki, itp.) i uściśnij mu dłoń (pięknie się ukłoń...);
5. Lustro – zabawa w parach – dzieci w parach siadają naprzeciw siebie, przyglądają się sobie, opisują wygląd kolegi, a następnie naśladują swoje ruchy nawzajem
6. „Wyprawa na bezludną wyspę” – nauczyciel opowiada o wycieczce na bezludną wyspę, w parach dzieci ustalają, co chciałyby zabrać na taką wyspę, co będzie im niezbędne. Następnie otrzymują karton i w parach rysują swoją wyspę. Powstałe w ten sposób wyspy dzieci naklejają na jeden wspólny duży papier. Nauczyciel zachęca, aby dzieci narysowały połączenia między wyspami i zastanowiły się w jaki sposób mogłyby dotrzeć do innych wysp, aby odwiedzić swoich przyjaciół.
7. „Jesteśmy różni, ale razem możemy…” – dzieci kończą zdanie w rundce.
Opracowała: Agata Więcek