Jesteśmy tym, co jemy - scenariusz lekcji otwartej

Cele:
stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia, rozwiązywaniu problemów,
stwarzanie sytuacji sprzyjających integracji oraz zacieśniania więzi dzieci,
doskonalenie sprawności umysłowych i manualnych,
poznanie zasad zdrowego odżywiania,
poznanie malarstwa Giuseppe Arcimboldo.
Metody pracy:
czynna
oglądowa
słowna
Formy pracy:
indywidualna
grupowa
Środki dydaktyczne:
ZPE
obrazy G. Arcimboldo
opis pięter Piramidy
Piramida Zdrowia
karty do Piramidy
sylwetka człowieka
karty z posiłkami
1.Przywitanie zaproszonych gości.
2. Zaproszenie dzieci i nauczycieli do koła. Zabawa w "Iskierkę przyjaźni", nauczycielka
ściska dłoń osoby stojącej obok niego, mówiąc: "Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg niech
powróci do mych rąk".W tym czasie iskierka jest przekazywana w ciszy po obwodzie koła,
gdy powróci do prowadzącego zabawę mówi: "Iskierka przyjaźni powróciła i zajęcia
rozpoczęła".
3. N. wita wszystkie dzieci- „Powitanka”.
4. N. podaje cele lekcji w języku zrozumiałym dla uczniów.
5. Którą postacią jestem? N. informuje uczniów, że wybiorą się do Galerii Sztuki, gdzie będą
mogli obejrzeć wspaniałe dzieła autorstwa Giuseppe Arcimboldo. N. rozwiesza w sali
wydruki obrazów. Uczniowie oglądając obrazy mają za zadanie zastanowić się,
która z przedstawionych na nich postaci najlepiej przedstawia ich własne preferencje
żywnościowe i opowiedzieć o swych wnioskach reszcie klasy, wskazując wybrane obrazy.
6. Piramida zdrowia .N. prezentuje U. Piramidę Zdrowia. U. z pomocą N. analizują kolejne
piętra piramidy. N. zasłania Piramidę. Następnie N. układa na podłodze plansze prezentujące
kolejne poziomy Piramidy Zdrowia. Zadaniem dzieci jest ułożenie ich we właściwej
kolejności. Sprawdzenie poprawności wykonanego zadania następuje po odsłonięciu ilustracji
przedstawiającej Piramidę Zdrowia. Omówienie zasad Zdrowego Życia.
7.Gdzie jest moje miejsce? U. rzucają kostką, która wskazuje, z którego poziomu Piramidy
muszą odnaleźć kartę, a następnie kładą ją na lub wokół plansz, np. fasola – poziom 5, sałata
– poziom 2 itd.
8. Zabawa do piosenki „Pyszne, zdrowe”. U. spacerując wokół kart ze zdrowym lub
„śmieciowym” jedzeniem. Gdy piosenka się kończy – odsłaniają ilustrację leżącą najbliżej
i podnoszą ją do góry, jeśli jest to zdrowy posiłek, lub kładą na podłodze – gdy posiłek do
zdrowych nie należy.
9. Zdrowie we mnie . U. otrzymują sylwetkę człowieka. Ich zadaniem jest uzupełnienie jej
właściwymi elementami tak, aby odpowiadała ona Piramidzie Zdrowia (od dołu Ruch i Woda
– najwięcej, dalej: Owoce i Warzywa... aż do Zdrowych tłuszczy na czubku głowy). Dzieci
mogą rysować lub wykorzystać gazetki reklamowe sieci sklepowych. Prezentacja powstałych
postaci.
10. Podsumowanie lekcji. Wiem, co jem .Ćwiczenie na ZPE- Które posiłki są zdrowe,
które posiłki są niezdrowe ?
11. Emotki z minką uśmiechniętą i smutną- emotka uśmiechnięta, jeżeli zajęcia się podobały,
emotka smutna, gdy zajęcia nie przypadły do gustu.
12. Zabawa "Iskierka przyjaźni". N ściska dłoń osoby stojącej obok niego, mówiąc: "Iskierkę
przyjaźni puszczam w krąg, niech powróci do mych rąk". W tym czasie iskierka jest
przekazywana w ciszy po obwodzie koła, gdy powróci do prowadzącego zabawę, mówi
"Iskierka przyjaźni powróciła i zajęcia zakończyła".
13. Podziękowanie za wspólną zabawę i udział w zajęciu.
Autor: Dagmara Nalepka