Jęzk angielski nie tylko w przedszkolu
Każdy rodzic chce, by jego dziecko płynnie mówiło po angielsku. W tym celu zapisują malucha na kursy i dodatkowe zajęcia w przedszkolu. Warto pracować z przedszkolakiem także w domu!
Rodzice przykładają wielką uwagę do języka angielskiego, który na dobre zawitał do niektórych przedszkoli. Staje się on częścią życia niemal każdego przedszkolaka. Jednak, aby maluch z zainteresowaniem poznawał nowe słówka, trzeba zadbać o to, by lekcja była nie żmudną rutyną, a dobrą zabawą. W tym celu należy wybrać odpowiednią metodę i postawić na ruch, piosenki, bajki, kolorowe książeczki oraz prace plastyczne.
Podczas zajęć dzieci przyswajają pojedyncze zwroty oraz całe wyrażenia. Zdania trzeba powtarzać wielokrotnie, a to co się mówi, powinno mieć odzwierciedlenie w gestach i czynnościach. Można także wspólnie z dzieckiem wykonywać pracę plastyczną krok po kroku. W ten sam sposób przyswaja sobie ono także gramatykę – niemal podświadomie. Pamiętajmy, że przedszkolaki nie zastanawiają się nad użyciem, nie myślą, czy to, co zamierzają powiedzieć, będzie poprawne gramatycznie. Nie myślą o języku, one język czują.
Ucząc jak najmłodsze dzieci, stwarzamy im idealne warunki do tego, aby język angielski nie był obcy. W ten sposób angielski może stać się drugim językiem. Warto podkreślić, że należy rozpocząć naukę do momentu ukończenia przez dziecko siedmiu lat. Mówi się, że przyswajanie języka przed siódmym rokiem życia umożliwia poznanie go w najbardziej naturalny sposób. Trzeba też pamiętać o akcencie, z którym dzieci nie mają dużego problemu. W nauce odpowiedniej angielskiej wymowy pomogą anglojęzyczne piosenki, bajki czy też audiobooki. Warto z nich korzystać, nawet jeśli na początku maluchy nie rozumieją wszystkiego.
Angielski powinien być częścią życia dzieci, a nie dodatkiem. Powinniśmy zacząć jak najwcześniej. Dzieci w wieku przedszkolnym wykazują duże zainteresowanie poznawaniem wszystkiego, co je otacza. Dlaczego nie wprowadzić angielskiego do ich koła zainteresowań? Dodatkowo, jeżeli zrobimy to umiejętnie i wzbudzimy ciekawość poprzez odpowiednio dobraną metodę, dzieci pokochają język angielski.
Niżej znajdują się przykładowe zabawy plastyczne, które przybliżą maluchom język angielski.
Słoń, czyli zwierzątka z jesiennych liści
Potrzebne materiały to kartka, jesienne liście, klej, koraliki do wykonania oczu. Dzieci poznają słówka: elephant, head, eye, trunk, tummy, tail, legs, leaf (leaves) oraz liczebnikami one, two, three, four.
Wyrażenia i słownictwo: Let’s make an elephant. Look, we have a piece of paper, glue and leaves. Try to make an elephant. This leaf is for a head/a trunk/a tummy. These leaves are for the legs. How many leaves do we need? We need four leaves. The elephant has four legs. Now take some glue. Stick the leaves to make an elephant. Now we need an eye. Stick the eye on the head. Your elephant is ready!
Należy stworzyć kontekst, a więc wszystko, co mówimy, musi mieć odzwierciedlenie w gestach. Dobrze jest wcześniej przygotować obrazek przedstawiający słonia i pokazać dziecku przed rozpoczęciem pracy. Na zakończenie można zadać dodatkowe pytania: Where is the head/the trunk/the tummy/the legs/the eye/the tail? How many legs does the elephant have? Is it the head/the trunk/the tummy/the eye/the tail? Yes, it is/No, it isn’t.
Wesołe buzie
Potrzebne materiały to liście i mazaki. Dzieci poznają słówka: leaf, eyes, nose, mouth, hair, happy, sad.
Wyrażenia i słownictwo: Look what I have. I have leaves. I will give you the leaves. Two leaves for you. Here you are. Now, take the felt-tip pens. Draw the eyes/nose/mouth/hair. Draw a happy and a sad face. It is a happy leaf/a sad leaf. This is a happy face. This is a sad face.
Przed rozpoczęciem możemy przygotować ilustracje z poszczególnymi częściami twarzy, a także zdjęcie przedstawiająca szczęśliwą i smutną buzię. Obrazki można także zastapić części twarzy u siebie lub u dziecka. Należy pamiętać o kontekście - nie mówimy niczego, co nie ma odzwierciedlenia w rzeczywistości. Dodatowe pytania: Which leaf is sad? Which leaf is happy? Where are the eyes? Where is a nose/a mouth/hair? Is this a happy leaf? Yes, it is/No it isn’t. Is this a sad leaf? Yes, it is/No, it isn’t.
Jesienne drzewa
Potrzebne materiały to kartka papieru, brązowa farbka i pędzel, kolorowa bibuła oraz klej. Dzieci poznają słówka: tree, leaf (leaves), red, green, yellow, brown, autumn, on, under.
Wyrażenia i słownictwo: It is autumn now. Look outside the window. Can you see the autumn trees? Let’s make the autumn tree. Take a piece of paper, some brown paint and a brush. Paint the tree. Is the tree ready? It is ready. Now take some tissue paper and tear it. We have autumn leaves – red/green/yellow/brown leaves. Take the glue and stick them on the tree and under the tree. These leaves are on the tree. These leaves are under the tree. I can see the red/green/yellow/brown leaves. Show me the red/green/yellow/brown leaves. The autumn tree is ready.
Najpierw trzeba pokazać dziecku jesienny obrazek lub poprosić, by obserwowało otoczenie za oknem. Należy też opisywać wszystko, co robimy i zadawać pytania: Which leaf is red/green/yellow/brown? Which leaves are on/under the tree? Where are the red/green/yellow/brown leaves?
Bliżej Przedszkola nr 9/wrzesień 2014/Katarzyna Janiszewska-Gold
Źródło: www.blizejprzedszkola.pl