Język obcy już w przedszkolu?

Język obcy już w przedszkolu?
Drukuj Skomentuj

Rodzicom zależy zarówno na zdrowiu dziecka, jak i na jego rozwoju intelektualnym. Zapisują więc pociechę na szereg dodatkowych zajęć, w tym naukę języka obcego. Nasuwa się jednak pytanie, czy to nie za wcześnie?

Rodzice przedszkolaków często stają przed dylematem, kiedy ich pociecha powinna rozpocząć naukę języka obcego. Czy będąc w wieku przedszkolnym, dziecko jest na tyle dojrzałe, by uczestniczyć w takich lekcjach? Zdaniem specjalistów to właśnie w pierwszej dekadzie życia charakterystyczna jest plastyczność narządów artykulacyjnych, których struktura ulega zmianie dopiero między dziesiątym a czternastym rokiem życia. Wskutek tego dziecko ma możliwość wyartykułować większość dźwięków, co zdecydowanie ułatwia przyswajanie języka obcego.

Nic więc nie stoi na przeszkodzie, by przedszkolak uczył się języka obcego, o ile zajęcia uwzględniają typowe dla dzieci cechy osobowości, czyli ciekawość świata, otwartość, niebywale rozwiniętą wyobraźnię, spontaniczność, zdolność szybkiego przyswajania wiedzy, efektywne uczenie się poprzez ruch.

Ważna jest też technika wykorzystywana do pracy z dziećmi oraz program, który będzie determinowany przez cechy rozwojowe dziecka. Nieumiejętność pisania i czytania sprawia, że nauczyciele powinni skupić się na oswajaniu uczniów z językiem poprzez osłuchanie się z nim. Na tym etapie nauczania fundamentalnym założeniem jest doskonalenie wyraźnego mówienia. Dzieciom można więc czytać wiersze lub śpiewać piosenki, dbając, by materiał został przedstawiony w interesujący sposób.

Ciekawe metody, które można wykorzystać w pracy z dziećmi, to m.in.: historyjki obrazkowe, kalambury, usprawniająca pamięć gra memory, domino językowe (literowo-obrazkowe), rymowanki, wierszyki, tworzenie zwięzłych dialogów za pomocą zabawnych pacynek. Ważne, by naukę łączyć z zabawą, co może stanowić gwarancję motywacji do dalszej nauki.

Nauczanie języka powinno opierać się na konkretnych materiałach dydaktycznych, nie zaś jedynie na wyobraźni przedszkolaka. Przykład może stanowić wprowadzanie słownictwa. By zapamiętać nazwę konkretnej rzeczy w języku obcym, malec powinien mieć ją przed oczyma. Znacznie łatwiej jest wtedy zapamiętać podane słówko, czy w późniejszym czasie proste zwroty. Ciekawym ćwiczeniem może stać się przyporządkowanie napisów w języku obcym do odpowiedniej ilustracji. Pomocne mogą być również rekwizyty: maskotki, pacynki, zabawki, owoce, kolorowe kartki, zdjęcia członków rodziny czy ilustracje z określonymi elementami.

Nauka języka obcego przez dzieci ukierunkowana jest przede wszystkim na leksykę, a nie na struktury gramatyczne. Prezentowane treści nauczania powinny dotyczyć najbliższego otoczenia, rodziny, zainteresowań ucznia, nazewnictwa zabawek, zwierząt, liczebników, kolorów czy pór roku. Wiek przedszkolny to czas, gdy dzieci szybko przyswajają informacje, ale równie szybko zapominają poznane zagadnienia, dlatego nie bez znaczenia jest wielokrotne powtarzanie nauczanego materiału.

Uczenie się języków obcych już w okresie przedszkolnym, może stać się niezwykle efektywne i przynieść dziecku wiele korzyści. Nie zapominajmy jednak, że w głównej mierze powinny być to zabawa, podczas której wiadomości przyswajane są jakby mimochodem. Gwarantuje to większe sukcesy w opanowywaniu języka obcego przez dzieci.

Bliżej Przedszkola nr 2/luty 2014/Magdalena Młynarczyk-Misiura

Źródło: www.blizejprzedszkola.pl

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi