Kącik przyrody - nieustanne źródło doświadczania, odczuwania i przeżywania

Kącik przyrody - nieustanne źródło doświadczania, odczuwania i przeżywania

W świecie, który coraz bardziej mknie naprzód bardzo często ludzie zafascynowani są tym co akurat modne i co jest na topie: najnowsze gry komputerowe, filmy, bajki pełne czasami agresji i przemocy.

Dziecko postawione pośrodku tych nowości może się zagubić. I to właśnie również na nas, nauczycielach przedszkola, spoczywa bardzo trudne zadanie. To my mamy być przewodnikami dziecka i tak go poprowadzić, aby nie zagubiło się na krętych ścieżkach życia.

Sama pracuję już 14 rok w przedszkolu i z moich obserwacji wynika, iż nic tak pozytywnie nie wpływa na dziecko jak kontakt z przyrodą. Małe dziecko należy pobudzać do obserwacji tak wcześnie, jak to tylko możliwe. Zyskuje ono w tym okresie życia tak bogaty zasób przeżyć i doświadczeń, że może z nich czerpać jeszcze w wieku szkolnym. Wiem z doświadczenia, że dzieci uwielbiają spacery, wycieczki czy inne formy wypoczynku na łonie natury.

Zebrane okazy są wspaniałą okazją do urządzenia w sali przedszkolnej "kącika przyrody", który jest takim małym laboratorium z ciągle zmieniającą się ekspozycją. Jednakże niebywałą atrakcją są zakładane hodowle roślin. Dzieci poznają cykl rozwojowy roślin, sposób ich rozwoju: z nasion, cebulek oraz kłączy. Do prac związanych z sianiem, sadzeniem czy pielęgnowaniem roślin włączają się wszystkie dzieci.  Z jakim zaangażowaniem podlewają założone hodowle, codziennie chodzą obserwują, dzielą się z innymi spostrzeżeniami na temat pojawiających się w rozwoju roślin zmian. Uczą się odpowiedzialności, a także uzmysławiają sobie fakt, że aby coś osiągnąć trzeba w to włożyć trochę pracy i wysiłku. Później, gdy już wszystko się zazieleni, to taka "oaza" w sali gdy za oknem zimno, deszcz, a czasami nawet śnieg jest czymś niepowtarzalnie pięknym. Dzieci bardzo są z tego dumne i często zapraszają rodziców na salę, aby móc pochwalić się swoimi osiągnięciami.

Profesor Szuman w swojej książce pt. "Psychologia wychowawcza wieku dziecięcego" powiedział: "iż jednym ze szczególnych zadań wychowania przedszkolnego jest związanie uczuciowe dziecka z przyrodą i człowiekiem i z tym co jest znane i dobre na świecie". Jeżeli więc chcemy przyczynić się do harmonijnego i wszechstronnego rozwoju naszych wychowanków, to pozwólmy im zbliżyć się do przyrody, która jest naszym pomocnikiem w rozbudzaniu dziecięcych zainteresowań, spostrzeżeń i doświadczeń.

Autor: Elżbieta Traczyk

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi