Kapryśna pogoda - scenariusz zajęć dydaktycznych w grupie 5-latków
Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!

4.0
1 ocena
Komentarze (0)
HASŁO PROGRAMOWE:
- „Jesień tuż tuż”
TEMAT DNIA:
- „Kapryśna pogoda”.
CEL GŁÓWNY:
- Zauważenie zmian zachodzących w przyrodzie, bogacenie wiadomości dzieci o jesieni.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Kształtowanie umiejętności swobodnego poruszania się i koordynacji ruchowej.
- Doskonalenie umiejętności klasyfikowania.
- Kształtowanie wyobraźni.
- Kształtowanie koncentracji uwagi.
- Kształtowanie umiejętności mierzenia.
- Doskonalenie umiejętności wycinania.
- Doskonalenie wiadomości dzieci o różnych środowiskach przyrodniczych.
CELE OPERACYJNE – DZIECKO:
- Bierze udział w zabawach ruchowych.
- Potrafi skakać przez skakankę.
- Zbiera różne liście.
- Potrafi segregować liście według rodzaju i koloru.
- Umie tworzyć kolorowe jesienne bukiety.
- Potrafi odrysować kształty liści.
- Umie układać zdanie o pogodzie.
- Potrafi dopasować symbol pogody do elementu ruchu.
- Zna dary jesieni (kasztany, żołędzie, szyszki).
- Zapoznaje się z graficznym wzorem wyrazu.
- Potrafi wykonać kasztanowego ludzika.
- Potrafi współpracować z grupą.
- Naśladuje wykonywanie czynności odpowiednio związanych z konkretną porą roku.
- Tworzy rytmy pogodowe.
- Zna symbole pogodowe.
- Potrafi odczytać kalendarz pogodowy.
METODY PRACY:
- Zabawy ruchowe, zabawy słuchowe, obserwacja, pokaz
FORMY PRACY:
- Indywidualna i grupowa.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Powitanie w kole – każde dziecko macha do nauczyciel, jak usłyszy wypowiadane swoje imię. Wyjście do ogrodu przedszkolnego:
- Zabawy ze skakanką – chodzenie wzdłuż rozłożonej na chodniku skakanki do przodu i do tył, przeskakiwanie obunóż,
- Zachęcanie do zbierania różnych liści. Wspólne układanie ich w bukiety i wiązanie ich wstążeczkami według określonych zasad np. wszystkie klonowe, dębowe, wszystkie brązowe lub żółte.
- Zabawa – „Rysowanki – zgadywanki” dzieci odgadują co rysuje kredą ich kolega. Osoba, która odgadnie zadaje kolejna zagadkę.
- Mierzenie długości (np. chodnika) za pomocą kroków, stopa za stopą.
2. Powrót do sali – zabawa „Kalkowanie” – dzieci przy stolikach maja przygotowane kartki i kładą przyniesione z ogrodu listki. Zadaniem dzieci jest włożenie listka pod kartkę i za pomocą kredki świecowej odrysowują go i zamalowują. Po odrysowaniu dzieci wycinają liście.
3. „Pogoda za oknem” – zabawa słowna. Nauczyciel wypowiada różne słowa kojarzące się z pogoda np. słońce. Dzieci układają zdanie – Na dworze świeci słońce.
4. Zabawa „Jaka pogoda?” – nauczyciel objaśnia dzieciom znaczenie pokazywanych gestów:
- uśmiech – słońce,
- klaśnięcie – błyskawica,
- wystukiwanie palcami o podłogę – deszcz,
- kołysanie rękami nad głową – wiatr,
- zatoczenie ręką koła – chmura.
Zadaniem dziecka jest odczytanie pogody przedstawionej przez nauczyciela. Np. kolisty ruch ręką i uśmiech to słonce za chmurką. Następnie nauczyciel prosi, aby dzieci przyjrzały się dokładnie gestom obrazującym, jak zmienia się pogoda. Gesty tworzą określony rytm (np. słońce, chmura, słońce, chmura, słońce, chmura) – wybrane dziecko powtarza gesty, zachowując tę sama kolejność. Nauczyciel ponownie przedstawia pogodę w innym układzie ( chmura , błyskawica, chmura, błyskawica, chmura, błyskawica), a dzieci układają ją symbolami w zapamiętanej kolejności. Po wykonaniu zadania wybrane dziecko opowiada, jak zmieniała się pogoda. Zadanie powtarzamy 3 – 4 razy.
5. Ćwiczenie grafomotoryczne „Dokończ rytm”.
Każde dziecko otrzymuje kartkę z narysowanym ołówkiem rytmem pogody, który musi odtworzyć 2-, 3-krotnie, rysując symbole pogody. Np. chmura z deszcze, słońce, chmura z deszczem, słońce.