Scenariusz zajęć Kaprysy marcowej pogody

,,Kaprysy marcowej pogody’’ czyli zabawy dydaktyczne z wykorzystaniem robota Photon i tablicy interaktywnej.
Grupa dzieci: 5-6 latki
Czas: 30 min
Treści z podstawy programowej:
I5, I7, II1, II6, III3, III8, III9, IV2, IV4, IV7, IV18
Kompetencje kluczowe rozwijane podczas zajęć:
- w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
- osobiste, społeczne oraz w zakresie umiejętności uczenia się,
- kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych,
- technologii i inżynierii.
Cel ogólny:
utrwalanie zmian zachodzących w przyrodzie wiosną
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- bezpiecznie korzysta z wysokich technologii,
- ćwiczy umiejętność czekania na swoją kolej i panowania nad nieprzyjemnymi emocjami,
- rozwija umiejętność kooperacji w zespole,
- przekłada sekwencje wzrokowe na ruchowe,
- wyjaśnia znaczenie przysłowia i tworzy skojarzenia słowne do konkretnego pojęcia.
Metody:
Metody czynne:
metoda kierowania aktywnością, zadań stawianych dziecku;
Metody oglądowe:
obserwacja i pokaz, udostępnianie sztuki: utwory muzyczne;
Metody słowne: objaśnienia, instrukcje.
Formy:
- indywidualna
- zbiorowa
- grupowa
Środki dydaktyczne:
Robot edukacyjny Photon, tablet, tablica interaktywna, laptop, symbole pogody, garnek, utwór ,,Wiosenny walc’’ F. Chopina, ilustracje kwiatów: rumianek, mak, chaber, mlecz, bibuła, zawieszki na szyję dla dyżurnych, gra na platformie wordwall: https://wordwall.net/pl/resource/3295736/polski-jako-obcy/pogoda
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
,,Mój nastrój’’ - zabawa na powitanie z robotem Photon
Ustalenie z dziećmi kolorów odpowiadających wybranym emocjom:
czerwony - radość
fioletowy - smutek
niebieski - strach
zielony - zdziwienie
biały - zmęczenie
Dzieci siedzą w kole. Wybrane dziecko ustawia kolor czułek robota na czerwony i wyjaśnia dlaczego:
Mój nastrój jest czerwony, bo… (Bo dostałem dzisiaj prezent).
Dziecko kończące zdanie przekazuje tablet innej osobie, która określa swój nastrój tego dnia.
,,W marcu jak w garncu’’ – wprowadzenie do tematu
Wspólne wyjaśnienie znaczenia przysłowia. Po ustaleniu interpretacji przysłowia, nauczyciel pokazuje symbole pogody i wyjaśnia ich znaczenie. Ustala wraz z dziećmi, że gdy usłyszą słowo ,,słońce’’ – robią krok do przodu, ,,burza’’ - krok do tyłu, ,,śnieg’’ – obrót, ,,deszcz’’ – przysiad.
Nauczyciel mówi „Stańcie przede mną w szeregu. Gotuję zupę marcową. Do garnuszka wrzucam słońce i burzę. Następnie dodam jeszcze trzy szczypty śniegu i cztery łyżeczki deszczu”.
Po poprawnym wykonaniu zadania, rolę gotującego zupę nauczyciel powierza dziecku.
,,Zwiastuny wiosny’’ – zabawa integracyjna z Photonem
Dziecko trzyma robota i jest odwrócone tyłem do reszty grupy. Dzieci z grupy siedzą wokół maty i wymieniają zwiastuny wiosny. Dziecko trzymające robota musi rozpoznać po głosie kolegę i zaprogramować za pomocą strzałek na tablecie drogę robota do tego dziecka.
Następuje zamiana trzymającego i odgadującego i zabawa trwa dalej.
,,Wiosenny taniec owadów’’ – zabawa ruchowa metodą aktywnego słuchania muzyki Batii Strauss
Wykonanie prostych ruchów tanecznych ilustrujących opowieść nauczyciela do utworu muzycznego ,,Wiosenny walc’’ F. Chopina.
,,Pogoda’’ – gra interaktywna na platformie wordwall
Dopasowywanie symboli pogody do jej opisu.
- Dziecko 5-letnie rozpoznają kilka krótkich słów,
- Dzieci 6-letnie mają za zadanie przeczytać wszystkie wyrazy, podzielić je na głoski i sylaby.
,,Raz słońce, raz deszcz’’ – zabawa rytmiczna metodą Carla Orffa