Katecheza przedszkolna

Katecheza przedszkolna
4.5
2 oceny
Oceń

Tradycje bożonarodzeniowe choinka symbol żywego Boga.
Poziom: 6–cio latki

Założenia programowe – cele i treści:
- Poznanie techniki orgiami
- Składanie papieru
- Rytmiczne wycinanie papieru przy muzyce
- Wdrażanie do podnoszenia estetyki życia codziennego
- Wyzwalanie radości tworzenia.
- Działania plastyczne w różnych materiałach, technikach i formach
- Choinka drzewo zawsze żywe

METODY:
podające, praktyczne i praksyjne (pokaz) http://www.splpublikacje.republika.pl/page23.htm

Materiały i pomoce:
duża choinka na szarym papierze, kartka papieru białego, klej, nożyczki, kółeczka do orgiami różne wielkości

OPOWIEŚĆ BOŻONARODZENIOWA

Mikołaj to najważniejsza bombka na choince. Ma dzwoneczek, gdy zadzwonił budziły się bombki – dwa krasnoludki i one rozpoczęły opowieść, że urodził się Jezus – Król.  Anioł to usłyszał, wiadomość tę przekazał Maryi, która siedziała w domu i szyła. Czy to prawda? Dzieci odpowiadają – Tak, to prawda. Na oknie siedział wróbelek i wszystko usłyszał, co anioł mówił Maryi, poleciał nad staw przekazać to żabce. Czy to prawda? Dzieci odpowiadają – Tak, to prawda. Żabka popłynęła przez staw, w trzcinach spała ważka i ją obudziła. Czy to prawda? Dzieci odpowiadają – Tak, to prawda. Ważka poleciała na łąkę i spotkała tam myszkę polną. Czy to prawda? Dzieci odpowiadają – Tak, to prawda. Myszka pobiegła do królika, który był w lesie. Czy to prawda? Dzieci odpowiadają  – Tak, to prawda. Las zaszumiał i obudził pająka. Pająk usłyszał, że wojska Heroda szukały Jezusa. Pająki ukryły go w pieczarze i uwiły pajęczynę i w ten sposób potwierdziły to bombki trzy Jezus, Maryja i Józef – tak, to prawda. (na podstawie opowiadania Bruno Ferrero).

Tekst pogrubiony wykonujemy postacie z kół orgiami. Z dziećmi 6 – cio letnimi dzielimy ich na grupy i każda wykonuje inna postać. „Origami nadaje życie zwykłej kartce papieru”. Są to słowa miłośnika i propagatora sztuki origami w Polsce Orgiami jako forma, może stać się prostym elementem pedagogicznym w pracy z dziećmi w każdych warunkach. Zdaniem osób, które korzystają z osiągnięć tej sztuki w swojej codziennej praktyce nauczycieli-wychowawców, origami uczy logicznego myślenia, systematyczności, dokładności i precyzji manualnej, rozwija wyobraźnię przestrzenną, zdolności twórcze, jest mądrym i głęboko wychowawczym zajęciem. Zajęcia z wykorzystaniem sztuki origami rozwijają: myślenie twórcze, konstrukcyjne, wyobraźnię przestrzenną, sytuacyjną, ułatwiają zapamiętywanie, uczą prostoty, estetyki, dokładności i dyscypliny.

Systematyczne wykorzystywanie tej sztuki podczas zajęć pozwala na doskonalenie zdolności manualnych dziecka, wzbogacanie jego wrażliwości na otaczający świat, wzbudza naturalną chęć poznania przyrody czy otaczającego świata. Korzystanie z osiągnięć origami w codziennej praktyce pedagogicznej wpływa pozytywnie na osobowość małego człowieka, zmierzającego do poznania własnej wartości oraz rozwija jego fantazję, umożliwiającą samodzielne tworzenie. Dodatkowo Origami przyczynia się do pogłębiania relacji międzyludzkich. Origami wymaga od dziecka precyzji składania, wymaga wielkiej koncentracji - poszczególne czynności muszą być wykonane ściśle według określonej kolejności. Jest tu, więc miejsce na naukę logicznego myślenia. Posiada ona szeroki walor uspokajający, rozbudza zainteresowania oraz chęć nowych poszukiwań.

Pliki do pobrania

Twoje uwagi i pomysły

Dodane komentarze (1)

  • Aneta
    odpowiedz

    Na podstawie którego opowiadania B. Ferrero jest tekst? Brzmi co najmniej dziwnie... Anioł powiedział Maryi, że urodził się Jezus? Dobrze, że Maryja szyła, a nie - odmawiała różaniec... Poza tym ani założone cele, ani treść nie wskazują na to, że to konspekt katechezy... Jedynie temat wiąże się z religią, ale nic poza nim... Szkoda, że takie coś zostało upowszechnione.

Tagi