Kodeks przedszkolaka

Kodeks przedszkolaka

Prawa i obowiązki dziecka.

PODSTAWA PRAWNA

  • Deklaracja Praw Dziecka  uchwalona  przez  Zgromadzenie  Ogólne  ONZ  20  listopada  1959 r.
  • Konwencja  o  Prawach  Dziecka


Dziecko ze względu na swoją niedojrzałość psychofizyczną i niezaradność wymaga specjalnej ochrony i opieki. Ma ono niepodważalne prawo do życia, nazwiska, narodowości, do życia w rodzinie. Specjalne uprawnienia przyznana dziecku przez prawo mają mu zapewnić odpowiednie warunki życia, pełny rozwój osobowości, a także możliwości pozytywnej samorealizacji swojego losu.

CHCEMY:

  • Bawić się zgodnie
  • Pomagać sobie nawzajem
  • Być uprzejmi
  • Szanować i tolerować inność
  • Słuchać poleceń dorosłych
  • Dbać o książki i zabawki
  • Dbać o czystość i porządek w sali i łazience
  • Szanować pracę innych
  • Okazywać uczucia
  • Wyrażać własne potrzeby


NIE MOŻEMY:

  • Wyrządzać krzywdy innym
  • Wyśmiewać się z innych
  • Przezywać innych
  • Przeszkadzać innym w zabawie
  • Niszczyć wytworów  pracy innych
  • Krzyczeć, hałasować
  • Biegać w  sali zajęć, niszczyć zabawek i innych przedmiotów


PRZEDSZKOLAK MA PRAWO:

  • Mieć i wyrażać swoje zdanie
  • Prosić o to czego chce, ale nie żądać tego
  • Podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje
  • Uczestniczyć we wszystkich formach aktywności  proponowanych przez przedszkole
  • Przebywać w warunkach zapewniających bezpieczeństwo
  • Bawić się i wybierać towarzyszy zabaw
  • Zdobywać wiedzę i umiejętności, badać i eksperymentować
  • Do indywidualnego tempa rozwoju
  • Popełniać błędy i zmieniać zdanie
  • Odnosić sukcesy
  • Do swojej prywatności, samotności i niezależności
  • Do nienaruszalności cielesnej
  • Do snu i wypoczynku, jeśli tego potrzebuje
  • Do jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione
  • Do pomocy nauczyciela w sytuacjach trudnych dla niego
  • Znać swoje prawa i korzystać z nich


Z prawami idą w parze obowiązki na miarę możliwości wiekowych dziecka Przedszkolnego. Dziecko musi zrozumieć, że funkcjonowanie w grupie przedszkolnej nie polega tylko na braniu od innych ,ale także na dawaniu czegoś  z siebie drugiej osobie.

PRZEDSZLKOLAK MA OBOWIĄZEK:

  • Postępować zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi,
  • Stosować normy grzecznościowe w stosunku do kolegów i osób dorosłych
  • Dbać o bezpieczeństwo, zdrowie swoje oraz kolegów
  • Przestrzegać zasad obowiązujących w grupie
  • Respektować polecenia nauczyciela
  • Utrzymywać porządek wokół siebie
  • Sprzątać zabawki po skończonej zabawie
  • Nie przeszkadzać innym w zabawie
  • Dbać o swój wygląd
  • Wywiązywać się z przydzielonych zadań i obowiązków
  • Nieść pomoc rówieśnikom i młodszym kolegom
  • Szanować godność i wolność drugiego człowieka
  • Informować nauczyciela o problemach

 

 

SYSTEM NAGRÓD I KAR


Dzieci potrzebują precyzyjnego określenia co jest dozwolone, a czego nie wolno. Opracowując „Kodeks  postępowania” musimy zarówno wspierać  i motywować  je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad, jak również konsekwentnie egzekwować go.
Skutecznym środkiem wychowania są nagrody i pochwały. Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka. Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.

FORMY NAGRADZANIA:

  • Pochwała indywidualna
  • Pochwała wobec grupy
  • Pochwała przed rodzicami
  • Dostęp do atrakcyjnej zabawki
  • Dyplom uznania
  • Drobne nagrody rzeczowe, np. emblematy uznania, znaczki


NAGRADZAMY ZA:

  • Stosowanie ustalonych zasad i umów
  • Wysiłek włożony w wykonaną pracę
  • Wywiązanie się z podjętych obowiązków
  • Bezinteresowną pomoc innym
  • Aktywny udział w pracach na rzecz grupy i przedszkola


Po ustaleniu  norm postępowania  należy również ustalić konsekwencje za brak podporządkowania się im.

FORMY  KARANIA:

  • Upomnienie słowne indywidualne
  • Upomnienie słowne wobec grupy
  • Poinformowanie rodziców o przewinieniu
  • Odsunięcie od zabawy
  • Zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji
  • Rozmowa z dyrektorem


KARY STOSUJEMY ZA:

  • Nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu
  • Stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych
  • Zachowania agresywne
  • Niszczenie wytworów pracy innych , ich własności
  • Celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków


Autor: Jolanta Małolepsza

Podobne artykuły

Skomentuj

Bądź pierwszym, który skomentuje ten wpis!

Tagi