Koło wodne - scenariusz zajęć w przedszkolu

5.0
1 ocena
Scenariusz zajęć przyrodniczo - badawczych na temat zasad działania koła wodnego.
Zajęcia mogą być realizowane w grupie 4-5latków
Tytuł zajęć:
Koło wodne
Czas realizacji:
ok.40 minut
Uczestnicy:
wiek 4 i 5 latki
Cele:
cele ogólne:
- kształtowanie umiejętności obserwowania i interpretowania obserwowanychzjawisk - zasady działania koła wodnego;
- doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie podczas wykonywania doświadczeń;
cele szczegółowe:
- dziecko wypowiada się na temat obserwowanych zjawisk, opisuje przyczynę i skutek ich powstawania;
- dziecko planuje czynności, podczas organizacji zabaw badawczych;
- dziecko dostrzega związek między wykonywaniem czynności a jej efektem;
- dziecko próbuje formułować wnioski z przeprowadzonego doświadczenia na temat zastosowania koła wodnego.
Planowane efekty, w tym wykaz nabywanych umiejętności:
- dziecko przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych i obserwowanych zmianach);
- dziecko stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć.
Treści kształcenia z obszarów PODSTAWY PROGRAMOWEJ WYCHOWANIA
PRZEDSZKOLNEGO DLA PRZEDSZKOLI ORAZ INNYCH FORM
WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO z dnia 30 maja 2014 r. (poz. 803) :
Obszar 4.:
- pkt. 1. przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych i obserwowanych zmianach);
- pkt. 3. stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć;
Obszar 10.:
- pkt. 3 interesuje się urządzeniami technicznymi
Obszar 1.:
- pkt. 2. przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie
- dorosłych;
Sposoby realizacji działań:
- zabawy badawcze : doświadczenia i eksperymenty.
Metody pracy:
- metoda podająca- rozmowa,
- metoda eksponująca- obserwacje wykonywanych doświadczeń oraz film,
- praktyczna - samodzielne eksperymentowanie.
Formy pracy:
- z całą grupą, zespołowa, indywidualna;
Środki dydaktyczne:
tyle szpulek ile jest dzieci, flamastry lub cienkie patyczki (wykałaczki, pręciki); wodoodporny kartonik; nożyczki; klej odporny na wodę; umywalka z bieżącą wodą.
Przebieg zajęć:
- Dzieci słuchają wprowadzenia nauczyciela o kołach wodnych. Oglądają film National Geographic Channel przygotowany przez nauczyciela o działaniu i zastosowaniu koła wodnego.
- Każde dziecko ma za zadanie wyciąć z kartonika cztery prostokąty o szerokości walca szpulki i dwa razy większej długości od szerokości walca wg wzoru (nauczyciel wcześniej przygotowuje szablony).
- Dzieci postępują wg instrukcji słownej oraz pokazu nauczyciela. Zginają prostokąty w połowie i przyklejają jedną połówką do szpulki.
- Następnie wykonaną szpulkę nasuwają na flamaster i przytrzymują szpulkęz łopatkami poziomo pod strumieniem wody.
- Na zakończenie zajęć dzieci wypowiadają się na temat działania koła wodnego,przekazują swoje spostrzeżenia.
- Zakończenie zajęć, uprzątnięcie stanowisk pracy przez dzieci i nauczyciela. Dzieci dostają do domu swoje szpulki, aby wspólnie z rodzicami zaobserwować ponownie pracę kół wodnych.
- Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciach.
Opracowała:
Maria Szczerbicka -Troć