Kolorowe liście- zabawy przyrodnicze i ruchowe

Kolorowe liście- zabawy przyrodnicze i ruchowe
5.0
1 ocena
Oceń

Temat: Kolorowe liście- zabawy przyrodnicze i ruchowe

Cele ogólne:


•    kształcenie percepcji wzrokowej i słuchowej oraz orientacji przestrzennej
•    nabywanie umiejętności obserwowania, wywoływanie zaciekawienia zjawiskami zachodzącymi w przyrodzie
•    rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
•    regulowanie siły oddechu
•    wzmacnianie naturalnego rozwoju motoryki małej


Cele operacyjne:


Dziecko:

•    poznaje kolory charakterystyczne dla jesieni
•    tańczy w rytm muzyki
•    eksperymentuje ( co tonie, co pływa?)
•    rozpoznaje z jakich drzew pochodzą wybrane liście
•    utrwala określania położenia przedmiotów w przestrzeni
•    ćwiczy pojemność płuc
•    rysuje pastelami/kredkami


Metody pracy:


•    słowne ( zagadka, objaśnienia)
•    oglądowe ( udostępnianie sztuki, pokaz)
•    czynne ( metodę zadań stawianych dziecku do wykonania, metoda ćwiczeń)
•    metody aktywności ruchowej i tańca - pedagogika zabawy – KLANZA,
•    ćwiczenia rytmiczne E. Gruszczyk – Kolczyńskiej


Formy pracy:


•    indywidualna
•    zespołowa
•    zbiorowa


Pomoce:


zawieszki- liście w 3 kolorach; żołędzie, kasztany, orzechy włoskie; drzewka i emblematy liści; nagranie na płycie CD „Jesień” Vivaldiego; odgłosy wiatru; kredki; sznurek; naturalne suche liście; miski z wodą; drewniane spinacze.


Przebieg zajęć:


1.Powitanie dzieci i usadzenie ich na dywanie wg klucza- każde ma zawieszony na szyi emblemat liścia w kolorach jesieni. Nauczycielka wita kolejno liście w kolorze: żółtym, czerwonym, brązowym, żółtym. Dziecko słysząc swój kolor siada na dywanie.
2. Śpiewanie piosenki i ilustrowanie jej treści ruchem „Cześć daj mi rękę” – Klanza
3. Rozwiązanie zagadki:
Porusza liście na wszystkich drzewach,
Czasami gwiżdże, szumi i śpiewa.
Nigdzie dłużej nie posiedzi,
Czy wiecie, kto nas dzisiaj odwiedził?
Wprowadzenie sylwety wiatru.
4. „Taniec jesiennych liści”- improwizacja ruchowa do utworu Antonio Vivaldi - "Jesień"
Każde dziecko ma zawieszony na szyi liść w określonym kolorze: żółty, brązowy, pomarańczowy, czerwony.
• Na znak: uniesiony liść w określonym kolorze dzieci obracają się wokół własnej osi; pozostałe dzieci tańczą swobodnie w rytm muzyki.
• Imitowanie odgłosu wiatru- ćwiczenia artykulacyjne na głoskach z szeregu szumiących
• Taniec dwóch listków- utworzenie dowolnych par przez dzieci.
5. „Co pływa, co tonie?”- zabawa badawcza- zanurzanie w misce z wodą darów jesieni- liści, żołędzi, orzechów, kasztanów (praca w parach; każda z par ma swoją miskę i swoje przedmioty do zanurzania); próby wyciągania wniosków- lżejsze- cięższe. Rozmowa na temat gatunków drzew, rozpoznawanie liści i owoców.
6. „Ozdabiamy nasze drzewko”- zabawy utrwalające określanie położenia przedmiotów w przestrzeni- dzieci umieszczają liście na/pod/obok/nad drzewem.
7. „Pomocnicy wiatru”- ćwiczenia oddechowe – dzieci dmuchają na zawieszone na sznurku liście z różnym natężeniem. Każde dziecko dmucha na swój liść.
 8. „Kolorowe dary jesieni” – kontynuowanie rozpoczętego rytmu – dzieci kontynuują rozpoczęte przez nauczyciela rytmy.
9. Utrwalenie melodii piosenki „Jesienna moda”
10. Praca plastyczna „Jesienne liście” – pocieranie kredkami/pastelami kartek papieru, pod którymi znajdują się liście ułożone żyłkowaniem do góry. Dzieci wybierają sobie liście, podkładają je pod kartki i próbują odwzorować liść i jego krawędzie wykorzystując jesienne barwy. Dzieci tworzą dowolną kompozycję z liści, zabudowując wzorami całą kartkę. Po skończeniu pracy dzieci porządkują stoliki i salę.
11.  Swobodna rozmowa. Nauczyciel pyta: Co cię zdziwiło w dzisiejszych zajęciach? Czego się dowiedziałeś? Czego nie rozumiesz?
12. Ewaluacja. Dzieci rysują na kartkach buźki, jak się czują po zajęciach.


Opracowała:

 

Jordana Daciuk

Twoje uwagi i pomysły