Konspekt zajęć- Dzień Ziemi

Jesteś nauczycielem wychowania przedszkolnego? Przygotowałeś scenariusz zajęć i chcesz podzielić się nim z innymi? Dajemy Ci taką możliwość!
Prezentowane poniżej materiały to Wasze scenariusze zajęć dla dzieci w przedszkolu!
Konspekt zajęć- Dzień Ziemi
Oceń
{

Konspekt zajęć- Dzień Ziemi

Konspekt zajęć- Dzień Ziemi


Temat: Dzień Ziemi  

 

Data: 22.04.2022 r 

 

Grupa: 4 latki - Księżyce 

 

Prowadząca: Agnieszka Przytulska-Chyl 

 

Cele ogólne: 

 

 

  • kształtowanie proekologicznych zachowań 
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego 
  • doskonalenie syntezy i analizy sylabowej 
  • rozwijanie aktywności ruchowej 
  • rozwijanie zdolności plastycznych 

 

 

Cele szczegółowe: 

 

 

  • dziecko wie, jak należy postępować, aby chronić środowisko naturalne. 
  • dziecko potrafi podzielić wyraz na sylaby 
  • uważnie słucha poleceń i wykonuje je 
  • aktywnie uczestniczy w zabawie ruchowej 
  • wykonuje pracę plastyczną  

 

 

Metody pracy: 

 

- słowna  

- oglądowa  

- czynna  

 

Formy pracy:  

 

- zbiorowa 

- indywidualna 

 

Pomoce dydaktyczne: 

 

zagadki, obrazki (słońce, księżyc, gwiazdy, ziemia), bębenek, obrazki segregacja śmieci, peleryna 

 

Obszary podstawy programowej: 

 

I Fizyczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole (8)  

 

IV Poznawczy obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole (1 , 5, 7, 8, 12, 16) 

 

 

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ 

 

1.Przywitanie się z dziećmi piosenką „Wszyscy są witam was” 

 

Wszyscy są, witam Was, zaczynamy - już czas! 


Jestem ja, jesteś Ty. Raz, dwa, trzy! 

 

2.Kalendarz pogody - wskazanie przez dziecko dnia tygodnia, pory roku . 

 

3.Zabawa dydaktyczna – odkrywanie obrazków , dziecko mówi co na obrazku jest i dzieli wyraz na sylaby. (słońce, księżyc, gwiazdy, ziemia)  

 

4.Rozwiązywanie zagadek  

 

 

 

Co to za złota świetlana kula, która swym ciepłem Ziemię otula? (Słońce) 

 

 

 

Kiedy po niebie wędruje nocą, dokoła niego gwiazdy migocą. 

 

Raz jest jak rogalik, raz okrągły jak talerz. 

 

Kiedy słońce wschodzi, wnet z nieba ucieka. (Księżyc) 

 

 

 

W dzień ich nie ujrzysz, chociaż są nad nami. 

 

Można je zobaczyć nocą i wieczorami. (gwiazdy) 

 

 

 

Co to za okrągła planeta, na której bez wody, 

 

tlenu i słońca nie byłoby życia. (Ziemia) 

 

 

 

5.Zabawa – doświadczenie uświadamiające, w jaki sposób Ziemia krąży wokół Słońca, (Dwoje dzieci wciela się w role Ziemi i Słońca, Słońce stoi nieruchomo, natomiast Ziemia porusza się dookoła Słońca i dodatkowo dookoła własnej osi. Słońce trzyma lampkę, która oświetla Ziemię tę część Ziemi , która jest zwrócona w jego stronę). Rozmowa z dziećmi .: czas okrążenia Słońca przez Ziemię (rok); czasu obrotu Ziemi wokół własnej osi (doba – dzień i noc); 

 

 

 

6.„Ziemia prosi o pomoc”– nauczycielka ubrana w kostium Ziemi ( peleryna, do której przyczepione są śmieci wyrzucane przez ludzi), „kochane dzieci ziemi jest ciężko, wszędzie pełno śmieci. Ziemia prosi was dzieci  o pomoc, abyście  uwolniły ją od góry śmieci i odpadów. Nauczyciel pyta dzieci czy spełnią prośbę  Ziemi, „uwalniają” planetę spod góry śmieci i odsłaniają piękno czystej Ziemi”: las, kwiaty, czysta woda, itp. Jeżeli chcecie pomóc ziemi to teraz posegregujcie śmieci aby uwolnić Ziemię. 

 

 

 

7.Zabawa dydaktyczna – segregowanie śmieci, spod których została uwolniona Ziemia. Wrzucanie ich do wyznaczonych pojemników (pojemnikami są kartonowe pudełka pomalowane na odpowiednie kolory: żółty – plastik, zielony – szkło, niebieski – papier), 

 

 

 

8."Ziemia – niebo” - zabawa orientacyjno-porządkowa. Nauczyciel uderza w bębenek – dzieci spacerują po sali, na hasło: Ziemia!!-przykucają  i opuszcza nisko głowę. Ponownie spacerują  i na hasło : niebo!!- wyskakuje jak najwyżej do góry.  

 

9.„Ziemia” - praca plastyczna  

 

10.Podsumowanie zajęć – ewaluacja -  dzieci, którym podobały się zajęcia, uśmiechają się i wesoło machają do nauczyciela.  

 

 

 

 

 

 

 

Kompetencje kluczowe rozwijane i kształtowane w czasie zajęć 

 

 

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji, 
  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się. 
  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, 

 

 

 

 

 

 

Cel obserwacji: 

 

Wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli. Realizacja podstawy programowej i kształtowanie kompetencji kluczowych. 

 

 

Opracowała: Agnieszka Przytulska-Chyl

Pliki do pobrania

Twoje uwagi i pomysły

Tagi