Kreatywne zabawy plastyczne. Innowacja pedagogiczna
„Twórczość plastyczna dzieci jest uniwersalnym środkiem służącym do wypowiadania najgłębszych pragnień i przeżyć. Jest także źródłem najwspanialszych wzlotów myśli twórczej, realizacją najskrytszych marzeń dostarczających uśmiechu i szczęścia dzieciom” - Stanisław Popek
Wstęp
Przed współczesnym przedszkolem stawiane jest wiele wyzwań, przede wszystkim dzięki przemianom, które w bardzo szybkim tempie zachodzą w naszym życiu. Dlatego też niezmiernie ważne jest kształtowanie pokoleń o twórczej postawie. Uważam, że każde dziecko może być twórcze, jak również można zwiększyć efektywność twórczego myślenia poprzez trening, czyli ćwiczenia. Zadaniem nauczyciela jest więc dobieranie takich metod i ćwiczeń, aby w trakcie twórczości plastycznej pobudzać, rozwijać i wspierać aktywną postawę dzieci.
W przedszkolu zajęcia plastyczne pełnią szczególną rolę. Kształtują i rozwijają wrażliwość na piękno otaczającej nas rzeczywistości. Wzbogacają aktywność umysłową, pobudzają wyobraźnie i wyzwalają inicjatywę twórcza, kształtują osobowość oraz wzbogacają przeżycia. Twórczość plastyczna jest jedną z ważniejszych form działalności dziecka. Podstawą skutecznego funkcjonowania we współczesnym świecie jest postawa twórcza. Dzieci są kreatywne z natury, dlatego tę wspaniałą zdolność należy w nich pielęgnować rozwijać. Jak pokazuje praktyka kształcenie rozwijanie umiejętności artystycznych stanowi podstawę rozwoju twórczości dziecięcej. Rozbudzanie zainteresowania sztuka, plastyką, odkrywanie w sobie naturalnych predyspozycji i uzdolnień skłania dziecko do samodzielnej twórczości i działania.
W procesie samego tworzenia dziecko doznaje silnych przeżyć, a w swoich pracach ujmuje własne myśli i uczucia. Natomiast nauczyciele poprzez rysunek i inne prace plastyczne poznają swoich wychowanków, ich emocje, aktualne samopoczucie, lęki radości, rozwój intelektualny, zainteresowania. Jednym z celów pracy w tym zakresie jest umożliwienie dziecku aktywnego poznaniu świata zgodnie z jego potrzebami, zainteresowaniami i dążeniami. Należy przy tym pamiętać, ze każdy jest indywidualnością i może odbierać świat na własny, niepowtarzalny sposób.
Opis zasad innowacji:
Innowacja będzie realizowana w grupie 5 latków.
Materiał będzie realizowany przez autorkę innowacji poprzez zajęcia prowadzone systematycznie przez cały rok przedszkolny 2018/19.
Zajęcie będą odbywały się jeden raz w tygodniu w godzinach popołudniowych w sali przedszkolnej.
W propozycji ćwiczeń skupiłam się na zabawach plastycznych z wykorzystaniem elementów różnych technik plastycznych, ponieważ przy ich pomocy możemy rozwijać umiejętności manualne dziecka.
Wdrażanie założeń innowacji, odbywać się będzie zgodnie z założeniami podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz zasada zachowania stopniowania trudności.
Organizacja przebiegu innowacji
Cel główny:
- kształtowanie i rozwijanie umiejętności twórczych oraz uzdolnień plastycznych dzieci poprzez różnorodne działania artystyczne.
Cele szczegółowe:
- pobudzanie umiejętności, ekspresji i wrażliwości plastycznej u dzieci,
- rozwijanie twórczej postawy, kreatywności oraz poczucia estetyki (stymulowanie procesów poznawczych),
- wyciszenie negatywnych emocji, relaks,
- wdrażanie do cierpliwości i staranności w pracy własnej i grupowej,
- kształcenie umiejętności organizacji pracy i posługiwania się środkami plastycznymi,
- umożliwienie poznawania różnych technik plastycznych,
- przygotowanie do praktycznego stosowania wiedzy w życiu codziennym,
- wzbudzanie zainteresowania rozmaitymi wytworami artystycznymi m.in. malarstwem, wytworami sztuki ludowej, architekturą, rzeźbą, fotografią itp.,
- aktywizowanie przekonania we własne zdolności, możliwości oraz umiejętności.
Metody pracy:
- objaśnienie,
- pokaz,
- obserwacja,
- pogadanka,
- metoda praktycznego działania,
- ekspresji
Formy pracy:
- zbiorowa
- grupowa
- indywidualna
- wyjście w plener
Spodziewane efekty (dziecko) – wskaźniki:
- eksperymentuje narzędziami oraz różnorodnym materiałem i technikami plastycznymi,
- wykonuje proste formy użytkowe
- rozwija wrażliwość estetyczna
- dostrzega piękno otaczającego świata - wyraża swoje przeżycia, emocje
- w różnorodnych formach plastycznych,
- potrafi pracować w grupie
- przeżywa sukces
- czuje się zauważone i docenione
- nabywa większej pewności siebie
- podwyższa własny poziom samooceny i akceptacji
- prawidłowo trzyma i posługuje się przyborami materiałami plastycznymi
- dostosowuje nacisk ręki do używanego przyboru
Propozycje technik plastycznych:
- Frottage
Pokrywanie kredkami woskowymi, bądź pastelami olejnymi różnych przedmiotów o wyraźnej fakturze, np. liści, pióra, kora, deski, monety, siatka, firanki, serwetki, a potem odciskanie ich na kartce papieru, tworząc ciekawe kompozycje.
- Collage
Wykonywanie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw np. papieru, tapety, tkaniny, a następnie naklejanie na papier. Niektóre fragmenty kolażu można dorysować.
- Puentylizm(Pointylizm)
Technika polegająca na tworzeniu kompozycji obrazu poprzez zapełnianie gęsto rozmieszczonymi, różnobarwnymi punktami kładzionymi na kartkę papieru. Malowanie czubkiem pędzla, patyczkami do uszu, opuszkami palców.
- Malowanie gwaszem
Farby mieszamy z pastą do zębów i malujemy za pomocą pędzli płaskich.
- Malowanie przyprawami świata, kawą
Farby mieszamy z kawą, pachnącymi przyprawami oraz klejem. Następnie pokrywamy farbami kartkę papieru, bądź wybrany element.
- Malowanie (barwienie) rożnymi przedmiotami np. rurką od napojów, widelcem, patyczkami od uszu itp.
Wykorzystujemy do tej techniki rozcieńczone farby wodne lub tusze. Zanurzamy przedmioty i malujemy nimi różne wzory na kartce papieru.
- Układanie materiałów przyrodniczych na podłożu z plasteliny
Przygotowujemy podłoże z plasteliny i na tym podłożu układamy różnorodny materiał przyrodniczy, możemy także układać kawałki gazet, drobnych przedmiotów dekoracyjnych …
- Malowanie gąbką z wykorzystaniem szablonów
Z kartki grubego papieru wycinamy szablon, który przykładamy do podłoża np. kartki papieru. Następnie malujemy gąbka uprzednio namoczoną w farbie plakatowej lub akwareli, uderzając lekko w papier widoczny w okienkach szablonu.
- Malowanie kartonikiem
Z grubego papieru wycinamy prostokąty, które posłużą do nakładania farby na kartkę papieru.
Przykładowe tematy prac plastycznych:
- Jesienne liście – zapoznanie z techniką frottage.
- Owoce – zapoznanie z techniką malowania rożnymi przedmiotami.
- Święty Mikołaj – malowanie farbami akwarelą wodną.
- Pachnące pierniczki – malowanie pachnącymi przyprawami.
- Świąteczne dekoracje – zapoznanie z techniką malowania pastelami suchymi.
- Rakieta – zapoznanie z kompozycją.
- Wspomnienia z Warszawy- Zamek Królewski – malowanie farbą wodną.
- Zimowy obrazek - zapoznanie dzieci z twórczością Claude Monet (twórcą i przedstawicielem impresjonizmu) ”Bulwar Saint- Denis w Argenteuil zimą”; zapoznanie z techniką malowania gwaszem oraz gąbką.
- Skrzypce – zapoznanie dzieci z twórczością Georges Bragve; zapoznanie z techniką collage.
- Mój sen – zapoznanie z twórczością Emily Kome Konowarreye; zapoznanie z techniką malowania patyczkami do uszu, opuszkami palców – puentylizmem (pointylizmem).
- Na wiosennej łące - zapoznanie z techniką malowania kartonikiem.
- Kto to jest?- mój kolega, koleżanka,…- rysowanie postaci ludzkiej.
Innowacja ma charakter otwarty, można modyfikować i dostosować do potrzeb i możliwości dzieci.
W celu uzyskania jak najlepszych wyników w twórczej pracy dziecka, należy zwracać uwagę na to, aby zajęcia odbywały się w atmosferze zachęty, życzliwości, spokoju.
Techniki stosowane podczas zajęć musza być różnorodne, a pomoce do zajęć atrakcyjne, zaś same zajęcia musza przypominać wspaniała zabawę.
Aby uzyskać dobre wyniki w zaplanowanej działalności plastycznej, należy wybrać odpowiedni sposób wykonania pracy. Należy przewidzieć, ile czasu potrzebne będzie na wykonanie zadania. Mali twórcy pracują w różnym tempie, zgodnie z ich własnymi potrzebami i możliwościami oraz chęcią tworzenia. Dobrze jeśli dziecko i nauczyciel wspólnie uznają prace za skończoną, bądź uzgodnią ze dziecko wróci do niej w innym czasie (jeśli pracę można podzielić na kilka etapów).
Ewaluacja
Prowadzenie innowacji pedagogicznej będzie na bieżąco podlegało ewaluacji, dokonywanej przez nauczyciela prowadzącego. Naturalną formą ewaluacji innowacji będzie:
- obserwacja postępów dzieci w wykonaniu prac plastycznych;
- poziom zadowolenia dzieci z własnych dokonań i umiejętności wykorzystywanych w procesie tworzenia;
- udział dzieci w konkursach;
- urządzanie wystawy prac plastycznych;
Bibliografia:
- Barff U., Burhard I. ,Każde dziecko to potrafi, Warszawa 1992
- Bird M., Gwieździsta noc Vincenta i inne opowieści…Historia sztuki dla dzieci, Nasza Księgarnia, 2017
- Fleck – Bangert R., O czym mówią rysunki dzieci, Jedność, Kielce 2001
- Lowenfeld V., W.I. Brittain, Twórczość rozwój umysłowy dziecka, PWN, Warszawa 1997
- Kitlińska Z., Rozwijanie ekspresji plastycznej, „Bliżej Przedszkola”, 2002 nr 6
- Jabłońska A., Zabawy plastyczne, Warszawa 1997
- Trojanowska A., Dziecko i plastyka, Warszawa 1988
- Kalbarczyk A., Zabawy ze sztuką, Impuls 2005
- Jąder M., Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię, Impuls 2005
- Marcinkowska K., Barwne fantazje, WSiP 1993
Opracowała: Anna Mozga
Miejsce realizacji: Przedszkole nr 427 w Warszawie