Książka moim przyjacielem - program edukacji czytelniczej
I CELE OGÓLNE:
1. Kształtowanie zainteresowań czytelniczych
2. Poznanie utworów literatury dziecięcej (opowiadań, bajek, wierszy, baśni i legend) z jednoczesnym ukazaniem roli książki w życiu człowieka.
3. Ukazanie właściwego kontaktu z książką poprzez wzór osób dorosłych.
II CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Wprowadzenie dzieci w świat literatury
- Zachęcenie rodziców do głośnego i systematycznego czytania dzieciom
- zachęcenie dzieci do samodzielnego korzystania z książek, ze zwróceniem uwagi na właściwe obchodzenie się z nimi
- zapoznanie z popularnymi utworami dziecięcymi ze zwróceniem uwagi na ich autora
- bogacenie słownictwa poprzez wyjaśnianie nowo poznanych słów
- stwarzanie okazji do prezentacji umiejętności samodzielnego czytania - książek przez chętne dzieci
- budzenie zaciekawienia książką przez zabawy literacko- teatralne, plastyczne, wycieczki oraz atrakcyjny kącik książki w sali przedszkolnej
- zapoznanie dzieci z zasadami korzystania z biblioteki przedszkolnej oraz wdrażanie do dbałości o czysty i estetyczny wygląd książek.
rozumienie przesłania moralnego baśni- uwrażliwianie na krzywdę ludzką.
- integrowanie grupy poprzez wspólną naukę, pracę i zabawę.
III ZADANIA NAUCZYCIELA GRUPY:
1. Stwarzanie sytuacji umożliwiających dziecku poznanie literatury dziecięcej.
2. Kształtowanie zainteresowań czytelniczych
3. Wzbogacanie wiedzy i przeżyć poprzez ciągły kontakt z literaturą dziecięcą.
4. Tworzenie warunków do różnorodnego wyrażania inwencji twórczej powiązanej z literaturą.
IV PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA DZIECKA:
1. Dziecko wykazuje zainteresowanie książkami.
2. Zna ważniejsze utwory literatury dziecięcej
3. Poznaje niektórych autorów książek dla dzieci (Jan Brzechwa, Julian Tuwim itp.)
4. Chętnie wypowiada się na temat treści książek oraz ma swoich ulubionych bohaterów literackich.
5. Nabywa współodpowiedzialność za wspólne książki.
6. Rozumie potrzebę poprawnego obchodzenia się z książką
7. Współuczestniczy w eksponowaniu książek przy różnych okazjach.
8. Dostrzega walory literatury dziecięcej
9. Samodzielnie czyta książki.
11. Chętnie bierze udział w konkursach i przedstawieniach przedszkolnych
12. Zostaje czytelnikiem biblioteki przedszkolnej
13. Potrafi samodzielnie wybrać książkę dla siebie
V METODY I FORMY REALIZACJI:
1. Wprowadzenie głośnego czytania codziennie przez 20min.
2. Czytanie dzieciom bajek przez nauczycieli, rodziców oraz zaproszonych gości
3. Założenie biblioteczki w grupie oraz systematyczne wzbogacanie o nowe pozycje literatury dziecięcej.
4. Systematyczna współpraca z Biblioteką Klubu Garnizonowego w Jarosławiu
kształtowanie czytelniczych postaw u dzieci
udział w zajęciach bibliotecznych
5. Przygotowanie programu artystycznego i przedstawień teatralnych oraz zaprezentowanie rodzicom w celu promowania akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.
6. Opracowanie i wygłoszenie referatów w celu uświadomienia dorosłym ogromnego znaczenia czytania dziecku dla jego rozwoju psychicznego, umysłowego i moralnego oraz zachęcenie rodziców do udziału w akcji głośnego czytania dzieciom.
7. Zorganizowanie konkursu plastycznego i wystawy w Klubie Garnizonowym dla dzieci w wieku przedszkolnym „W Świecie Baśni H. Ch. Andersena”
8. Zorganizowanie konkursu literackiego dla dzieci 6 letnich w Miejskim Przedszkolu „Baśnie, bajeczki, wierszyki wg H. Ch. Andersena i J. Brzechwy”.
„Znajomość literatury dziecięcej”
„Książka moim przyjacielem”
9. Zorganizowanie gazetki o tematyce: „Cała Polska czyta dzieciom”
10. Zorganizowanie spotkania z mieszkanką Jarosławia autorka wierszy p. Marią Gajdą
EWALUACJA:
1. Wernisaż prac plastycznych oraz udział w konkursie recytatorskim
2. Zorganizowanie konkursu dla dzieci 6- letnich „Książka moim przyjacielem”
Dziecko:
zaprezentuje swoją wiedzę ze znajomości literatury dziecięcej
3. Zorganizowanie konkursu czytelniczego „Wzorowy czytelnik biblioteki przedszkolnej”
Autor: Małgorzata Chechłowska