Kształtowanie równowagi w zabawach i ćwiczeniach

Równowaga jest podstawową umiejętnością motoryczną, która wspiera rozwój
fizyczny, poznawczy i emocjonalny. Na zmysł równowagi składa się kilka elementów:
• Układ przedsionkowy - znajdujący się uchu wewnętrznym, receptory znajdujące się
wewnątrz wysyłają informacje do mózgu o ruchach obrotowych, przyspieszeniu
liniowym i położeniu głowy.
• Wzrok - dostarcza informacji o otoczeniu oraz pozycji ciała względem otaczających
przedmiotów.
• Propriocepcja (czucie głębokie) - receptory w mięśniach, stawach i ścięgnach, które
rejestrują każdy ruch i wysyłają informację do mózgu o położeniu ciała.
• Ośrodkowy układ nerwowy - integruje wszystkie informacje i koordynuje ruchy ciała.
Głównymi funkcjami zmysłu równowagi jest utrzymywanie stabilnej postawy,
koordynacja ruchów i orientacja przestrzenna. Rozwijać ją można poprzez różnorodne
ćwiczenia i zabawy ruchowe np. Skakanie na jednej nodze, różnego typu ćwiczenia
koordynujące ruch i wzrok, utrzymywanie postawy ciała.
Zaburzenia zmysłu równowagi mogą prowadzić do utrudnienia życia codziennego
poprzez np. Zawroty głowy, trudności w chodzeniu, problemów z napięciem mięśniowym. W
związku z tym ćwiczenie równowagi i jej rozwijanie jest niezbędne do prawidłowego rozwoju
dziecka i wpływa na takie aspekty jak:
• Rozwój motoryki dużej i koordynacji ruchowej - Ćwiczenia równoważne pomagają
rozwijać koordynację między różnymi częściami ciała.
• Wspieranie harmonijnego rozwoju.
• Budowanie relacji społecznych i budowanie pewności siebie – gry i zabawy uczą
dzieci współpracy oraz komunikacji, pomagają w pokonaniu trudności i budować
poczucie własnej skuteczności w działaniu.
• Rozwój zmysłów poprzez integrację sensoryczną.
• Poprawa świadomości własnego ciała
Ćwiczenia kształtujące równowagę:
1. Przejście przodem/tyłem po ławeczce
Potrzebne materiały: ławeczka
Przebieg: Dziecko przechodzi przodem po ławeczce noga za nogą, następnie wraca tyłem na
początek. Balansując tak aby nie spaść z ławeczki.
2. Przejście po ławeczce z woreczkiem na głowie
Potrzebne materiały: ławeczka, woreczek
Przebieg: Dziecko przechodzi przodem po ławeczce noga za nogą z woreczkiem na głowie,
następnie wraca tyłem na początek. Balansując tak aby nie spaść z ławeczki oraz nie upuścić
woreczka.
3. Przejście po ławeczce z jednoczesnym podrzucaniem piłki oburącz
Potrzebne materiały: ławeczka, piłka do siatkówki, 2x piłka do tenisa
Przebieg:
Wersja I: Dziecko przechodzi przodem po ławeczce noga za nogą podrzucając piłkę oburącz
przed sobą. Balansując tak aby nie spaść z ławeczki oraz nie upuścić piłki.
Wersja II: Dziecko przechodzi przodem po ławeczce noga za nogą podrzucając dwie piłki
(po jednej w każdej ręce) oburącz przed sobą. Balansując tak aby nie spaść z ławeczki oraz
nie upuścić piłek.
4. Pisanie liter na jednej nodze po podłodze. Ćwiczy raz prawa, raz
lewa noga
Potrzebne materiały: brak
Przebieg:
Wersja I: Dziecko staje na prawej nodze a drugą wykonuje ruch przypominający pisanie
danej litery (unosząc nogę lekko nad ziemią), powtarza czynność stojąc na lewej nodze.
Wersja II: Dziecko staje na prawej nodze, a lewą wykonuje ruch przypominający pisanie
danej litery (unosząc nogę lekko nad ziemią). Jednocześnie dziecko może unieść przeciwną
do podniesionej nogi rękę i spróbować wykonać literę jednocześnie lewą nogą i prawą ręką,
następnie powtarza tą czynność stojąc na drugiej nodze i drugą ręką.
5. Stanie raz na prawej, raz na lewej nodze, trzymanie woreczka na
kolanie
Potrzebne materiały: woreczek, opcjonalnie poduszka sensoryczna
Przebieg:
Wersja I: Dziecko staje na lewej nodze a drugą unosi zgiętą, na której kładzie woreczek i