Kto ty jesteś? - Polak Mały: scenariusz zajęć dla dzieci 4 letnich

Kto ty jesteś? - Polak Mały: scenariusz zajęć dla dzieci 4 letnich
3.5
4 oceny
Oceń

„Kto ty jesteś? – Polak Mały” - wychowanie do wartości - dom, rodzina, mój kraj… obserwacja wiedzy dziecka  na podstawie wybranej literatury dziecięcej z wykorzystaniem platformy e-Twinnig.

CELE OGÓLNE:

 

Kształtowanie więzi z własną miejscowością, jej mieszkańcami.
Kształtowanie poczucia przynależności narodowej oraz postawy patriotycznej.

CELE OPERACYJNE:

 

dziecko:
- zna nazwę miejscowości w której mieszka, zna ważniejsze miejsca
- zna legendy związane z miejscem zamieszkania oraz krajem
- wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a stolicą Polski jest Warszawa;
- nazywa godło i flagę państwową, zna I zwrotkę polskiego hymnu
- uczestniczy w zabawach ruchowych, porusza się w rytm muzyki
- wykonuje wspólnie z innymi pracę plastyczną
- porządkuje miejsce po wykonaniu zadania

 

REALIZOWANE TREŚCI Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ:

 

1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
- przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych; (1/2)
3. Wspomaganie rozwoju mowy oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci.
- zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, mówi poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym lub komunikuje się w inny, zrozumiały sposób, w tym z wykorzystaniem języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji (3/1)
7. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.
- odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługując się mową, mimiką, gestem i ruchem; umie posługiwać się rekwizytami (np. maską) (7/2)
9. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.
- umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych (9/1)
14. Tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania).
- słucha lub odbiera w innej dostępnej dla siebie formie komunikacji treść np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich lub komunikuje się w inny, zrozumiały sposób, m.in. z wykorzystaniem języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji; interesuje się książkami (14/4)
15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
- zna nazwę miejscowości, w której mieszka, zna ważniejsze instytucje i orientuje się w rolach społecznych pełnionych przez ważne osoby, np. policjanta, strażaka; (15/3)
 - wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, a stolicą Polski jest Warszawa; (15/4)
- nazywa godło i flagę państwową, zna polski hymn i wie, że Polska należy do Unii Europejskiej; (15/5)

 

DOBÓR ŚRODKÓW DYDAKTYCZNYCH:

- mapa Polski
- płyta CD
- ilustracje do legendy
- legenda „Wars i Sawa”
- ilustracje Bartoszyc, koperty
- folia budowlana
- czerwone i czarne kartki ksero
- wycięte białe elementy do herbu Bartoszyc i godła Polski
-  klej
- medal dla każdego dziecka

METODY STOSOWANE:
- aktywizujące;
- oparte na słowie;
- oparte na praktycznej działalności dziecka.

FORMY:
- zbiorowa
- indywidualna

 

„Mapa” - Zaproszenie na wycieczkę, odkrycie konturu mapy Polski.
N: Chciałam was zaprosić do pewnej krainy, a dokładnie kraju. A co to jest za kraj, to za chwilę się dowiecie. Zapraszam. (nauczycielka odsłania mapę Polski)

N: Kto mi co to jest?
DZ: Mapa Polski
N: Kto mieszka w Polsce?
DZ: POLACY.

Symbole narodowe – dzieci wymieniają i opisują jak wyglądają symbole narodowe, odśpiewanie hymnu.
N: Czy ktoś z was wie jakie są symbole narodowe Polski?
DZ: - Flaga
- Godło
- Hymn
N: Jak wygląda flaga Polski?
Jak wygląda godło Polski?
Czy my znamy hymn Polski? A w jakiej pozycji śpiewa się hymn? Proszę zaśpiewajmy go wspólnie.
- wspólne odśpiewanie hymnu

 

Twoje uwagi i pomysły

Tagi