„Kwadrat, trójkąt, prostokąt, koło”: scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych

„Kwadrat, trójkąt, prostokąt, koło”: scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
3.5
2 oceny
Oceń

Cel ogólny: Ćwiczenie spostrzegania na materiale abstrakcyjnym - utrwalenie nazw figur geometrycznych.


Zastosowane metody dydaktyczne: podające, eksponujące, praktyczne


Zastosowane elementy metod (i programów) terapii pedagogicznej: kinezjologia edukacyjna


Forma terapii: indywidualna

 

 

Przebieg zajęć:

 

I. Zajęcia wstępne

 

 
1. Powitanie

Cel: Budowanie więzi między dzieckiem, a prowadząca, wytworzenie odpowiedniej atmosfery, utrwalanie orientacji schemacie własnego ciała

 

Przebieg: Powitanie zabawą „Głowa, ramiona, kolana, pięty” – wskazywanie odpowiednich części ciała.

 

2. „Kółka małe, kółka duże”


Cel: Ćwiczenie ruchowe, doskonalenie pamięci ruchowej, ćwiczenie koncentracji uwagi


Przebieg: Próby zapamiętania rymowanki z  pokazywaniem  „Kółka małe, kółka duże, rączki w bok i rączki w górę, tak się chwieją w sadzie drzewa tak skrzydłami macha mewa, tak wygina się sprężyna taka wielka jest  pierzyna”.

 

 

II. Zajęcia właściwe

 

1. Woda

 

Cel: Przewodzenie impulsów nerwowych

 

Przebieg: Picie wody

 

Pomoce: WODA

 

2. „Jakie to figury?”

 

Cel: Utrwalanie wyglądu figur geometrycznych, ćwiczenie pamięci wzrokowej i spostrzegawczości.

 

Przebieg: Terapeuta pokazuje kolejno figury geometryczne (koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt),  dziecko podaje nazwy tych figur.

Pomoce: Figury geometryczne

 

3. Co słychać?

 

Cel: Wyodrębnianie głoski w nagłosie – ćwiczenie słuchu fonematycznego

 

Przebieg: Dziecko dzielą nazwy figur na sylaby, wybrane dzieci wyodrębniają głoskę w nagłosie słów trójkąt, kwadrat, koło, prostokąt.

4. „Skrzynia skarbów”

Cel: Klasyfikowanie i segregowanie figury według wielkości, kształtu, koloru, ćwiczenie analizy spostrzegania, utrwalenie pojęcia „zbiór”

 

Przebieg: Dziecko otrzymuje kopertę, w której znajduj a się ukryte skarby – figury geometryczne.


Dziecko nazywa poszczególne figury, przeliczają i porównuje ich liczbę
- układa wybrane figury (koła) wg wielkości (rosnąco i malejąco)
(polecenie: proszę ułożyć koła od najmniejszego do największego, po której stronie jest koło najmniejsze? Po której największe?)
- układa wszystkie figury nad podkładką
- kładzie na podkładce figury, które nie są kołami, są żółte, nie są czerwone…przeliczają ich liczbę.

 

Pomoce: Koperta z figurami

 

5. „Telefon dotykowy”

 

Cel: Aktywizacja zmysłów poprzez jednoczesną stymulację pracy oka i dłoni, koncentracja uwagi

 

Przebieg: Rysowanie figur geometrycznych na plecach dziecka, dziecko  rysuje  figurę na kartce papieru.

 

Pomoce: Kartka

 

6. „Druciki”

Cel: Ćwiczenie pamięci wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.

 

Przebieg: Dziecko z drucików kreatywnych odwzorowuje kształty figur.

 

Pomoce: Druciki kreatywne

 

7. „Figury”

 

Cel: Zapamiętywanie figur; rozwijanie pamięci wzrokowej i spostrzegawczości


Przebieg: Nauczyciel rozkłada na stole różne figury geometryczne. Dziecko je zapamiętuje. Po krótkiej przerwie nauczyciel je chowa, a dziecko opowiada, jakie figury leżały na stole.

8. Co pokolorować?

 

Cel: Kształcenie spostrzegawczości, rozwijanie pamięci wzrokowej, koordynacji wzrokowo- ruchowej

Twoje uwagi i pomysły

Tagi