„Kwadrat, trójkąt, prostokąt, koło”: scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
Cel ogólny: Ćwiczenie spostrzegania na materiale abstrakcyjnym - utrwalenie nazw figur geometrycznych.
Zastosowane metody dydaktyczne: podające, eksponujące, praktyczne
Zastosowane elementy metod (i programów) terapii pedagogicznej: kinezjologia edukacyjna
Forma terapii: indywidualna
Przebieg zajęć:
I. Zajęcia wstępne
1. Powitanie
Cel: Budowanie więzi między dzieckiem, a prowadząca, wytworzenie odpowiedniej atmosfery, utrwalanie orientacji schemacie własnego ciała
Przebieg: Powitanie zabawą „Głowa, ramiona, kolana, pięty” – wskazywanie odpowiednich części ciała.
2. „Kółka małe, kółka duże”
Cel: Ćwiczenie ruchowe, doskonalenie pamięci ruchowej, ćwiczenie koncentracji uwagi
Przebieg: Próby zapamiętania rymowanki z pokazywaniem „Kółka małe, kółka duże, rączki w bok i rączki w górę, tak się chwieją w sadzie drzewa tak skrzydłami macha mewa, tak wygina się sprężyna taka wielka jest pierzyna”.
II. Zajęcia właściwe
1. Woda
Cel: Przewodzenie impulsów nerwowych
Przebieg: Picie wody
Pomoce: WODA
2. „Jakie to figury?”
Cel: Utrwalanie wyglądu figur geometrycznych, ćwiczenie pamięci wzrokowej i spostrzegawczości.
Przebieg: Terapeuta pokazuje kolejno figury geometryczne (koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt), dziecko podaje nazwy tych figur.
Pomoce: Figury geometryczne
3. Co słychać?
Cel: Wyodrębnianie głoski w nagłosie – ćwiczenie słuchu fonematycznego
Przebieg: Dziecko dzielą nazwy figur na sylaby, wybrane dzieci wyodrębniają głoskę w nagłosie słów trójkąt, kwadrat, koło, prostokąt.
4. „Skrzynia skarbów”
Cel: Klasyfikowanie i segregowanie figury według wielkości, kształtu, koloru, ćwiczenie analizy spostrzegania, utrwalenie pojęcia „zbiór”
Przebieg: Dziecko otrzymuje kopertę, w której znajduj a się ukryte skarby – figury geometryczne.
Dziecko nazywa poszczególne figury, przeliczają i porównuje ich liczbę
- układa wybrane figury (koła) wg wielkości (rosnąco i malejąco)
(polecenie: proszę ułożyć koła od najmniejszego do największego, po której stronie jest koło najmniejsze? Po której największe?)
- układa wszystkie figury nad podkładką
- kładzie na podkładce figury, które nie są kołami, są żółte, nie są czerwone…przeliczają ich liczbę.
Pomoce: Koperta z figurami
5. „Telefon dotykowy”
Cel: Aktywizacja zmysłów poprzez jednoczesną stymulację pracy oka i dłoni, koncentracja uwagi
Przebieg: Rysowanie figur geometrycznych na plecach dziecka, dziecko rysuje figurę na kartce papieru.
Pomoce: Kartka
6. „Druciki”
Cel: Ćwiczenie pamięci wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Przebieg: Dziecko z drucików kreatywnych odwzorowuje kształty figur.
Pomoce: Druciki kreatywne
7. „Figury”
Cel: Zapamiętywanie figur; rozwijanie pamięci wzrokowej i spostrzegawczości
Przebieg: Nauczyciel rozkłada na stole różne figury geometryczne. Dziecko je zapamiętuje. Po krótkiej przerwie nauczyciel je chowa, a dziecko opowiada, jakie figury leżały na stole.
8. Co pokolorować?
Cel: Kształcenie spostrzegawczości, rozwijanie pamięci wzrokowej, koordynacji wzrokowo- ruchowej