„Łąkowe rachunki ” - scenariusz z zakresu edukacji matematycznej dla 3-latków

Wszystkie materiały w tej zakładce to teksty przesyłane przez osoby niezwiązane z Przedszkola.edu.pl. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za prezentowane treści.
„Łąkowe rachunki ” - scenariusz z zakresu edukacji matematycznej dla 3-latków
Oceń
Drukuj

Temat: Łąkowe rachunki - zabawy kształtujące pojęcia matematyczne; rozróżnianie kolorów, łączenie w pary obiektów tego samego koloru, klasyfikowanie przedmiotów wg wielkości, przeliczanie w zakresie trzech i więcej, grupowanie wg ilości kropek.

 

Cel główny:

 

  • kształtowanie pojęć matematycznych,
  • poszerzanie wiedzy na temat wybranych owadów (motyle, pszczoły, biedronki),
  • wdrażanie do aktywnego słuchania muzyki, w tym muzyki poważnej,
  • usprawnianie aparatu mowy w zabawach dźwiękonaśladowczych,
  • poznawanie świata polisensorycznie, wzbogacanie doświadczeń zmysłowych

Cele operacyjne:

Dziecko:

 

  • uważnie słucha ciekawostek na temat wybranych mieszkańców łąki,
  • aktywnie słucha utworów instrumentalnych i wokalnych, reaguje na przerwę w muzyce,
  • odtwarza ruchem całego ciała sposób poruszania się wybranych mieszkańców łąki,
  • naśladuje odgłosy wydawane przez wybranych mieszkańców łąki,
  • rozróżnia kolory, łączy w pary motyle i kwiaty tego samego koloru,
  • potrafi klasyfikować przedmioty wg wybranego kryterium (segreguje pszczoły wg wielkości, grupuje biedronki wg ilości kropek, przelicza w zakresie 3 i więcej),
  • zgodnie współpracuje w grupie.

Formy:

 

  • praca z całą grupą
  • praca indywidualna

Metody:

 

  • słowne (pogadanka),
  • oglądowe (pokaz),
  • praktycznego działania (doświadczanie),
  • metoda opowieści ruchowej J. G. Thulina,
  • metoda gimnastyki twórczej R. Labana
  • el. metody dziecięcej matematyki E. Gruszczyk-Kolczyńskiej
  • el. metody integracji sensorycznej,
  • el. muzykoterapii.

Środki dydaktyczne: materiał w kolorze zielonym (3mx4m), kwiatek z materiału nasączony olejkiem zapachowym (jaśminowym), lornetka z rolek po papierze toaletowym, sylwety 25 kwiatów i 25 motylków w 3 kolorach, sylwety 25 pszczół (małe i duże), sylwety 25 biedronek z różną ilością kropek (1-4), 6 obręczy, maskotki (gąsienica, pszczółka, biedronka, pająk), pendrive z piosenkami.

 

Przebieg zajęć:

 

1. Piosenka na powitanie połączona z zabawą paluszkowa (dzieci siedzą dookoła „łąki”).

 

Ja dziesięć palców mam i na pianinie gram.

Ja dwie ręce mam i na bębenku gram.

Ja dziesięć palców mam i na trąbce gram.

Ja dwie ręce mam i zaklaszczę wam.

 

2. Rozmowa kierowana:

 

Ładnie zagraliście, w nagrodę wyczaruję dzisiaj dla Was w sali majową łąkę…
Zagadka: bez czego nie ma łąki?
W środku koło, na nim płatek, drugi płatek, trzeci płatek, czwarty płatek i jest kwiatek.

 

3. N prezentuje dzieciom kwiatek z materiału nasączony olejkiem zapachowym:

 

Jest piękny, kolorowy i pachnący, sprawdźcie sami… Wdech nosem i wydech ustami: Ach… (dzieci po kolei wąchają kwiatek).
Teraz wyczaruję dla Was więcej kwiatuszków. (N rozkłada na „łące” sylwety 25 kwiatów).

 

4. Spacer po łące - opowieść ruchowa połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi (N ma lornetkę z rolek po papierze toaletowym, dzieci poruszają się za nauczycielem jeden za drugim).

 

Jest piękny, wiosenny dzień, wybieramy się na wycieczkę na łąkę.
Słoneczko ogrzewa nas swoimi promieniami. Jest nam miło i ciepło. Ciekawie rozglądamy się dookoła. Trawy szumią. Wszędzie rosną kolorowe i pachnące kwiaty, zbieramy i robimy z nich mały bukiecik. Dmuchamy na dmuchawce, nasionka wesoło wirują.

 

Nagle co to? Zatrzymujemy się i nasłuchujemy. To pracowite pszczółki zbierają pyłek z kwiatów (latamy i bzyczymy: bzz, bzz).

 

Na małym listku zobaczyły konika polnego, który grał swój koncert, zobaczmy go z bliska (kucamy i mówimy: cyk, cyk, cyk).

 

Spacerują biedronki, otrzepują łapki z rosy. O, przy małym strumyku wesoło skaczą zielone żabki i radośnie kumkają i rechoczą (skaczemy i mówimy: kum, kum, rech, rech), wysuwają język łapiąc muszki.

 

Skomentuj

Skomentuj jako pierwszy!

Tagi