„Lecą liście z drzewa” - scenariusz zajęć dla dzieci 6-letnich

„Lecą liście z drzewa” - scenariusz zajęć dla dzieci 6-letnich
5.0
2 oceny
Oceń

Cele ogólne:

 

  • Tworzenie sytuacji sprzyjających przeżywaniu piękna i bogactwa przyrody jesienią;
  • Stwarzanie sytuacji umożliwiających wzbogacanie doświadczeń plastycznych, rozwijanie wyobraźni i twórczej inwencji dzieci.
  • Wyjaśnianie zaobserwowanych zjawisk, bogacenie słownictwa.


Metody pracy: oparte na: słowie, bezpośrednim spostrzeganiu, działaniu, przeżywaniu.

 

Formy pracy: zbiorowa, zespołowa jednolita, indywidualna jednolita i zróżnicowana.

 

 

Zajęcia poprzedza spacer. Dzieci obserwują jesienny las – wygląd drzew, kolory liści, trawy (wykorzystują lupy i „lunetki” – rolki po papierze toaletowym). Dowiadują się dlaczego liście zmieniają kolor i opadają. Nazywają drzewa i ich owoce. Słuchają w ciszy ich szumu. Do przedszkola przynoszą różnobarwne liście, żołędzie, kasztany, orzechy, szyszki, jarzębinę i ciekawe korzenie.


Cele szczegółowe:

Dziecko:

 

  • poda rozwiązanie zagadki,
  • wykaże się znajomością nazw drzew: kasztanowiec, klon, dąb,
  • rozpozna liście pochodzące z tych drzew,
  • określi barwę, kształt, wielkość liści,
  • będzie się poruszać zgodnie ze słyszaną muzyką, zareaguje ruchem na przerwę w muzyce,
  • samo wybierze technikę do wykonania pracy plastycznej,
  • wykorzysta tworzywo przyrodnicze jako materiał plastyczny,
  • pozna nową technikę plastyczną – odbijanie liści przez „przecieranie”,
  • skupi uwagę na zadaniach, doprowadzi je do końca,
  • wypowie się na temat pracy swojej i kolegów.

Środki wspomagające działanie: szary papier, liście przyniesione z wycieczki, kaseta z nagraną muzyką do tańca, wazoniki, czarny, biały i kolorowy papier rysunkowy, farby plakatowe, pędzle, kubeczki,  ściereczki, kredki woskowe, zszywacz.

 

 

Przebieg zajęć:

 

1. Dzieci siedzą w kole, na środku leżą (przykryte szarym papierem) przyniesione z lasu liście.

Nauczyciel zadaje zagadkę: Spadają z drzewa żółte, rude i czerwone, wiatr je niesie wysoko w tę i tamtą stronę. Co to jest?

Rozwiązanie zagadki: Liście.


2. Dzieci słuchają wiersza L. Krzemienieckiej „Bukieciki” i wypowiadają się na jego temat:


Posypały się listeczki dookoła,
to już jesień te listeczki
z wiatrem woła:
- opadnijcie moje złote i czerwone,
jestem jesień, przyszłam tutaj w waszą stronę.
Lecą listki, lecą z klonu i z kasztana
będą z listków bukieciki złote dla nas

 

3. „Jesienne liście” – klasyfikacja materiału przyrodniczego. Dzieci mają za zadanie posegregować liście, które pomieszał jesienny wiatr (nazywanie drzew z których pochodzą, określanie kształtów, barwy i wielkości). Z posegregowanych liści układają bukiety i wkładają je do wazoników.


4. Zabawa ruchowa z ćwiczeniami oddechowymi „Tańczące liście”. Dzieci otrzymują po jednym liściu, kładą go na dłoni i tańczą z nim w rytm słyszanej muzyki. Na przerwę w muzyce dmuchają na swoje liście.


5. Działalność plastyczna dzieci:
Wykorzystanie liści do wykonania prac plastycznych. Wybór techniki należy do dzieci.

 

  • technika stemplowania liśćmi – odbijanie pomalowanych farbą plakatową liści na czarnym tle
  • odbijanie liści na kartce techniką „przecierania” (liść leży pod kartką siateczką naczyń do góry; boczną powierzchnią kredki przesuwamy energicznie po kartce, aby powstało odbicie faktury liścia; na krawędziach i na ogonku liścia przyciskamy mocniej, aby uwidocznić cały jego kształt).

 

6. Porządkowanie sali; wypowiedzi dzieci na temat prac swoich i kolegów; zszycie prac i utworzenie albumów; umieszczenie albumów jako pamiątek z lasu w Kąciku przyrody.

 

 

Autor:  Dorota Nagórska

Twoje uwagi i pomysły

Tagi