„Małe czy duże?” - scenariusz zajęć matematycznych dla dzieci 3-letnich

Podstawa programowa:
IV/12 - klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt);
Treści zgodne z wybranym programem wychowania przedszkolnego:
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów
Cele zajęć:
I. Cel główny:
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania ze względu na podaną cechę.
II. Cele operacyjne:
Dziecko:
- śpiewa i ilustruje ruchem treść piosenki
- klasyfikuje elementy ze względu na wielkość
- rozróżnia wielkość przedmiotów
- stosuje określenia: małe, duże
- czeka na swoją kolej
- nie przeszkadza innym podczas wykonywania zadań
Metody:
- Słowne: rozmowa, objaśnienia, instrukcje
Oglądowa: pokaz, obserwacja
Czynna: zadań stawianych dziecku
Formy pracy:
- indywidualna
- z całą grupą
Pomoce dydaktyczne: magnetofon, płyta CD, piłki małe i duże, klocki małe i duże, emblematy stworków małych i dużych, koszyki, pojemniki, lina
Przebieg zajęć:
1. Zabawa integracyjna z piosenką „Wszyscy są”. Śpiewanie i ilustrowanie piosenki ruchem.
2. Zabawa klasyfikacyjna „Piłki i piłeczki” – klasyfikowanie piłek ze względu na wielkość (małe lub duże) – tańczą w rytm muzyki, na przerwę w muzyce wybierają sobie piłkę, następnie siadają na dywanie. Nauczycielka prosi, by dzieci, które mają małe piłki wrzuciły je do małego pojemnika, a dzieci które mają duże piłki by wrzuciły je do dużego pojemnika.
3. Zabawa klasyfikacyjna „Kolorowe klocki” – klasyfikowanie klocków ze względu na wielkość - dzieci otrzymują klocki (małe i duże). Na słowa rymowanki:
Dużo klocków w koszu mamy
wszystkie (lub jeden, dwa, trzy…) małe/duże wyciągamy.
I do pojemnika wkładamy.
4. Zabawa klasyfikacyjna „Worek” – klasyfikowanie stworków ze względu na wielkość. Dzieci otrzymują stworki duże lub małe. Na słowa rymowanki chodzą po kole, na hasło „małe” stworki: wchodzą do środka worka (liny ułożonej w worek) dzieci, które mają zawieszony emblemat małego stworka.
Idzie drogą mały Olek.
Ma na plecach pusty worek,
a w ten worek przez otworek
wskoczy mały/duży stworek.
5. Ewaluacja zajęć: Dzieci otrzymują piłeczki, jeśli podobały im się zajęcia wrzucają piłeczkę do koszyka z uśmiechniętą buzią, jeśli nie to do koszyka ze smutną buzią.
Autor: Barbara Kornecka